Træstolpe i vejen

Kære LDS'er

Jeg har købt min underbos lejlighed, og skal igang med at sammenlægge mine to lejligheder. Og i den sammenhæng vil jeg gerne lave lidt om på køkkenet på 2. sal og det nye værelse på 3. sal. Dog står der en træstolpe i vejen, som skal fjernes.

Jeg er i tvivl om jeg bare må fjerne den. Min overbo på 4. sal har ikke denne træstolpe stående (måske der allerede er blevet fjernet)

Er der nogle herinde, der ved om den er bærende eller stabiliserende?

Det er inten en gammel bræddevæg eller bindingsværkvæg der oprindelig har stået det.

Dbh. Seb
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uden at kende resten af huset og hele opbygningen er der ikke nogen der kan sige noget om den er bærende eller ikke. Men alt andet lige så forvent den er bærende og ikke bare kan fjernes.
Generelt laver man ikke bjælker i en konstruktion uden de har et formål, altså bærende eller stabiliserende mod skivning etc.

Men lige et andet punkt, vedr din sammenlægning af flere lejligheder og der sikkert skal etableres en trappe er at dit gulv kan have samme stabiliserende effekt på hele bygningen, så sav ikke bare gulvbrædderne op.... Der kan også være fx EL, vand og varme, kloak ført rundt i etage adskillelsen der ikke bare gør det muligt at lave trappehullet hvor det virker oplagt i forhold til din planlægning af rumfordelingen.

Har du sikret dig at det at sammenlægge to lejligheder er tilladt iflg ejerforening og kommunen, det vil det bestemt ikke være alle steder, det skærer jo boligmassen ned, og ændrer på fordelingen, fra to mindre til een stor bolig!
Personligt vil jeg sikre mig at alt er OK inden jeg går igang, altså et skriftligt accept fra ejerforeningen, incl en ny ejerandeles fordeling, måske skal du betale mere, eller mindre, end der tidligere blev betalt samlet til de to lejligheder, afhænger fx af om der kun regnes ud fra antal kvadratmeter eller om der tillægges et grundbeløb ( bolig enhed og så en kvadratmeter faktor. En bygge tilladelse hvor det klar fremgår de to lejligheder sammenlægges til en lejlighed.
En ombygning kan resultere i du rammer regler om fx sikkerheds krav til vindues åbninger, flugt veje osv. Alt sammen ting der er rigtigst at få styr på inden de går rigtigt igang. Overvej også de nødvendige eller fornuftige forsikringer under byggeriet, specielt vis du selv skal deltage i det, men nok også et ejerforenings krav.

Tilbage til dit egentlige spørgsmål:
At stolpen ikke er hos overboen indikerer jo nok den er med til at bære bjælkelaget, eller stabilisere hele huset, da den jo nok overfører et tryk ned i konstruktionen, er den i din underliggende lejlighed? Jo længere nede i bygningen jo mere tryk skal der overføres :-)

Men spændende projekt, lad os gerne følge det :-)


MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis