Indkørsel afvander mod mit nye skur

Hej

Jeg skal have bygget mig et nyt skur/cykelparkering. Det bliver lavet med klinkebeklædning og tagpap tag. Det skal ikke isoleres. 3,5 x 5 meter. Der skal lægges fliser, så det er nemt at cykle ind og sætte sin cykel, så jeg havde egentlig ikke planlagt at sætte dør i første ombæring.

Det skal bruges til plæneklipper, haveredskaber, krukker, pap inden det skal på genbrugsstationen og selvfølgelig cykler.

Det skal ligge i siden af siden af min indkørsel, men jeg har lige indset at alt vandet fra indkørslen løber ud på græsset hvor skuret skal ligge. Det vil derfor enten ligge foran skuret, eller fortsætte ind igennem skuret alt efter om jeg laver det tæt eller laver luft. Det er ikke noget kæmpe problem, at der kommer noget vand. Men vand fra 5 x 8 meter indkørsel er dog alligevel en sjat.

Jeg ser det ikke som en mulighed at ændre retning på indkørslen, eller forbinde det til offentlig kloak.

Men jeg overvejede om det kunne tage toppen at vandet ved at montere en afløbsrende og lede det ud i en faskine, uden at projektet løb løbsk og krævede en minigraver. Dvs det skal laves uden en rigtig sandfangsbrønd.

Det jeg overvejede er om sandfanget fra en afkøbsrende kunne være ok løsning

https://www.biltema.dk/byggeri/vvs/rorinstallationer/aflobsror/aflobsrende-2000042655

og så fører det ud i 2 af disse faskiner. (256liter) 

https://www.jemogfix.dk/faskine-256-liter/4204/9053820/

Så selv om det ikke kan følge med altid, så kan det da tage byger op 13mm + evt dræn.

40m2=40L vand/mm. Så 512L / 40 = 12.8mm

Eller er de ikke arbejdet værd og så bare kalde det det et "cykelly" i stedet og lade vandet rende. 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer jo lidt an på hvad du har på den anden side af cykel skuret. Hvis terræn igen går lidt opad så vil det samles i skuret og blive noget træls. Er der fortsat lidt fald på terræn så kan du hæve skuret  så vandet løber udenom og videre bagud.
Sandfangs brønd foran faskine er beregnet til at faskinen kan aflede vandet i mange år. Hvis den langsomt liver fyldt med sand og andre urenheder så mister den evnen til at lagre vandet til det er sivet væk.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er helt vandret langs skuret, så vandet vil blive stående foran. Kanten er støbt så det virkelig træls at ændre faldet.
Så skal jeg lave en rende foran. Der er fald i terræn, så måske kunne det godt laves.

Jeg må se om jeg kan finde en rende.

Jeg dropper faskine ideen. Det holder nok ikke l længden ordentlig uden en sandfangsbrønd
Du kan bare lave en mindre men flad fordybning. Altså på 50 cm bredde i belægning og kun 2-3 i den ene ende og 4-5 cm dyb i den anden ende, Så kan du sagtens køre over den men stadig holde det meste af vandet ude af skuret.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det faktisk en god ide. Skal der fald væk fra skuret, eller kun ned mod græsset?
En "grøft " har jo 2 sider som skråner ned imod midten. Hvis dit skur er vandret, så skal "grøften være lidt dybere i den ende hvor det skal løbe ud. Præcis hvordan kan jeg ikke sige uden at se det på stedet. Hvis du ikke er bekymret for den ene gang om året der kommer skybrud så behøver det jo ikke at være ret dyb.
Men første gang det regner så får du " kvalitets test "
Ligesom statsminister lakonisk siger om vores virus besøg, så kan man ikke forhandle med vand der skal løbe væk.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis