At så/dyrke nyt græs

Hej! Og velkommen til mig.
Passiv medlem gennem en længere periode. Og bum... Nu har jeg hus og have. Dejligt hus, knap så dejlig have. Jeg har anlagt fliser, og det ser godt ud. Nu mangler jeg græsplænen. Græsplænens stand er fattig, ligesom min pung. Det meste er tørt og bart.
Plænen er ikke vedligeholdt. Men naboens siger at græsplænen førhen har været meget pæn.
Kan man bare rive op i jorden, og så drysse frø ud på jorden, og så ellers bare give det noget vand hver dag? Eller er man nødsaget til at smide frisk jord på? Hvad med topdressing?
Jeg har fået mange informationer, og det er lidt svært at forholde sig til. Og det er ikke en lille græsplæne. 

Hvad er jeres råd og erfaringer?

Mvh.  
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftede filer:
Jeg synes selv at det virker meget sandet. Det er i hvertfald ikke min forstilling af jord. Da jeg tænker det er meget mørkere end dette. Det ændre også karakter til den mørkere side, når jeg graver lidt ned. Gad vide om det er blandet. 
Det er vel fordi den er tør i overfladen... Du skal mærke på jorden. Sandjord hænger slet ikke sammen og løber mellem fingrene hvis den er tør. Lerjord klistrer sammen og bliver hård som sten når den tørrer. Du skal helst være et sted midt i mellem og også have godt med organisk materiale (det gør jorden sort eller brun).
Man kan stort set ikke ændre på den jord man har uden meget drastiske tiltag. Min søn boede i et hus med meget fed lerjord. Der blev kørt flere lastbil fulde rød sand på. Det blev udlagt i ca. 10 cm dybde og så fræset igennem med stor fræser. Det ændrede jorden. Det var bare for at illustrere hvor meget der skal til for at ændre det. Græs kan gro i alt slags jord hvis det har de rigtige nærings stoffer. kalk m.m.  Man kan udtage en prøve og få den analyseret igennem et havecenter. Så får man besked om hvad der skal gøres.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Det ved jeg nu ikke Erik. Jeg har også en meget leret jord som jeg arbejder med at løsne hvor der er køkkenhave. Kompost tilført hvert år gavner, men da jeg skiftede sand i sandkassen sidste år og kørte det gamle i køkkenhaven... Da skete der noget. Det var vel et lag på ca en cm der gav en mærkbar forskel. Problemet med en meget sandet jord til græs er især at den hurtigt bliver tør. 
Jeg tror simpelten det er blandet med grus eller sand. Fordi når jeg graver 20 cm ned, så er det faktisk jord, det har en helt andet konsistens, og det er meget mere fugtigt. Er overfladen meget vigtig, i forhold til at rødder får fat på jorden?  
Ja, 20 cm knastørt sand er for meget for det meste græs i en plæneblanding. Rajgræs kan vel klare det når det først er etableret, men alene giver det en grov træls plæne. Jeg synes du skal overveje hvordan du får sandet blandet op med den underliggende jord og gerne noget kompost også. Er plænen ikke så stor er der måder og grave den ekstra dybt med håndkraft. Ellers må du se om du kan leje en prof fræser som kan gå så dybt. Pas på at få det jævnt inden du sår nyt græs.
Ved så dyb en opblanding skal det sikkert være en ret stor plov på en traktor. Altså dybde gående ikke de mange  furer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis