Giver teglklinker bedre indeklima?

Vil teglklinker give bedre indeklima i et drivhus end almindelig betonfliser?

Tegl skulle have den fordel, at det absorberer varme, når det er varmt, og afgiver den igen, når det bliver koldt. Derfor er temperaturen mere stabil, hvilket bidrager til et bedre indeklima.

Er det rigtig og vil det virke i et drivhus?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det kun er varme du vil have lagret naturligt i fliserne, er beton fliser fine, her er det mest vægten af den opvarmede masse der giver effekt. Men er der også tale om en udjævning af fugten, så tvivler jeg på de giver noget.

MVH Njord
Hvorfor er teglbelægning bedre til at ujævne fugt end betonbelægning?
Tænker at det er de bare.... I gamle dag, ikke de gode gamle, men gamle dage hvor pengene var virkelig små, da støbtes der ret mange beton mursten og af disse byggede man huse, disse huse var altid pudsede, helt sikkert pga udseende, men også pga holdbarhed overfor vand er mit gæt. Mens teglsten holder fint til at være udenfor i al slags vejr uden ret meget beskyttelse.. og de optager nogen vand og slipper af med den igen...  

Men ud over det har jeg intet at have det i.

Skal vi snakke varmelagringen, så afhænger det jo også af hvor længe man har til at opvarme en given tyngde og hvor hurtigt man vil have varmen afgivet...... Teglen holder det en god tid.. hvem kender ikke det at sidde op ad en vest vendt teglstens mur en tidlig sommer aften hvor solen egentligt er gået ned, men varmen fortsat er lagret i stenene og afgives på skønneste vis.. Faktisk et skøn ting at sidde med ryggen op mod muren på en skøn stille aften, og nyde solen gå ned og den ophobede varme afgives mod kroppen :-)

MVH Njord
I vores drivhus har jeg lagt gamle mursten jeg fik for at hente dem. ud af 12m2 er 6.4m2 belagt med sten. det resterende areal er bare jord. Både jord og mursten bliver dejlig varm i løbet af dagen, og om morgenen er det hele ca samme temp. Så vidt jeg kan se så akkumulere den mørke jord varmen lige så godt som stenen. Det var rent æstetisk at jeg lagde mursten. Angående fugt så skal luften i drivhuset holdes så tør som muligt, men hælder du vand på murstenen så suger de mere end betonfliser. På nuværende tidspunkt er de knastørre i overfladen, og jeg tror ikke de gør nogen forskel for fugtigheden i forhold til de ca 20m3 luft der er i huset.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
I et uopvarmet drivhus med belægning direkte mod terræn uden yderligere foranstaltninger, er der ingen målbare forskel på tegl og betonfliser.

Det er udelukkende et smagsmæssigt valg du skal foretage.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis