Isolering af loft uden dampspærre

Hej, vi bor i et hust fra 1959, hvor vi gerne vil have efterisoleret loftet. Vi har for godt to år siden fået isoleret hulmuren, og nu er tiden altså kommet til lofter, hvor der i forevejen befinder sig 100 mm. Vi har haft et firma ude for at kigge på det, og den store bekymring jeg har, omhandler dampspærren. I forevejen er der nogle steder lagt alucraft som dampspærre, men ikke over det hele. Jeg vil selvfølgelig gerne have det gjort ordentligt og regnede derfor med, at der skulle lægges ny dampspærre over det hele - eller hvert fald de steder, hvor det mangler.

Dog har det firma, jeg har haft ude for at se på opgaven fortalt, at det ikke er nødvendigt med dampspærre, da den type isolering, som de bruger, er papiruld, som både er duffusionsåbent og samtidig tæt, og dermed kan optage den fugt, som stiger op fra huset og afgive fugten igen når den er nået op til overfladen af papirisoleringen.

Mit spørgsmål går så egentlig på, om dette er rigtigt? Kan jeg få loftet isoleret, så der i alt er 300 mm uden at have monteret dampspærren? Det kan meget vel være rigtigt det, firmaet har sagt, jeg har bare aldrig hørt om at det kan lade sig gøre uden dampspærre og var sikker på, at der skulle dampspærre til, hvilket er grunden til, at jeg jo bliver lidt mistænksomhed og kommer i tvivl. Jeg vil jo helst ikke stå med fugtproblemer, om nogle år.

Tak på forhånd
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En af fordelene ved papiruld er vi.a. at den kan lægges uden dampspærre læs evt https://www.papiruld.dk/nyheder/opfylder-2020-krav-uden-dampspaerre?gclid=Cj0KCQjwzN71BRCOARIsAF8pjfiMODEBIi31_kSG1DWKLsd892WN-b-xLBSo0qKzZR9N3SxJTqfzHKMaAhhrEALw_wcB
Jeg har et 100+ år gammelt hus med 100mm og alucraft. fik for 3 år siden lagt 300mm papiruld oven på, og alt er tørt og godt :)

jeg skal havde isoleret skunkene nok til vinter, det bliver på samme måde


www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
Mange tak for svar. Jeg ønsker også at få skunkene isoleret på et senere tidspunkt, men hvordan gøres dette egentlig? Tænker mere på væggene i skunkene ind mod huset. Hvordan sættes det fast?
Prøv at se denne lille film her.
https://www.youtube.com/watch?v=DV-O-sjNfRk
En sidebemærkning er at det er meget svært at lave en tæt dampspærrer ovenfra på et loft, been there, done that, men det blev ikke en optimal løsning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis