Skal have bygget er isoleret skur, der skal være fugt- og frostfrit om vinteren. Opvamning vil ske med en el-radiator til ca 15 graders varme på de kolde vinterdage. Vil ikke have støbt betongulv, det skal være en form for punkt fundament.
Størrelse på skur vil være knap 20 m2. Det bliver bygget opad murstenvæggen på garage, med 3,5 meter ud fra væggen og med 5 meters længde.
Væggene, isoleret med 100 isolering, og std skelet af regler med 60 cm afstand. Det hele står på en rem af 4x4” trykimprægneret træ og rem imod garagemuren på 2x4” skruet fast imod mur/sokkel på garage. Hele remmen rundt kommer til at stå på stolpefødder af beton og hævet ca 100mm over niveau. Taget bliver listepaptag, med 125 mm alm isolering.
Nu kommer spørgsmålet, hvilken løsning på gulv/isolering?
Mulighed 1:
Klassisk opbygning med reglar/spærtræ siddende på bjælkebeslag på rem, og med et spænd på 3,5 m, evt understøttet på midten. Placeres med 60 cm mellemrum, og med 100 mm isolering mellem lægterne. Ovenpå gulvspånplader, og en dampspærre mellem isolering og gulvspånplader. Under isolering placeres vindpap/net som holder isoleringen. Under isolering vil der være ca 100mm luft ned til underlaget der vil bestå at ca 300 mm flisesand. Udenpå remmen monteres tynde cementplader og ned i jorden, for at holde skadedyr ude af konstruktionen. Rundt om skuret vil der iøvrigt være belægningssten, så ingen muligheden for at dyr kan grave sig ned under konstruktionen.
Mulighed 2:
Stadig en rem med 4x4” trykimprægneret træ. Også stadig 100 mm luft fra underkant af rem ned til 300 mm sand.
Nu vil jeg lave en anden form for gulv. Jeg vil først sikre mig at sandlag er 100% plant. Dernæst placeret 100mm Styrolit G80 plader helt ud under remmen. Ovenpå disse plader placeres forbandt endnu et lag G80 Styrolit 100 plader, som dermed vil kunne gå helt klods opad remmen hele vejen rundt - og lukke helt tæt ned mod fundamentet.
Ovenpå de ialt 200mm Styrolit, placeres gulvspånplader som et flydende gulv.
Vil denne mulighed 2 være bedre isoleringsmæssigt end mulighed 1, det vil den formentlift. Men vil den også være lige så stabil?
Endeligt: er der andre og endnu mere oplagte muligheder?
PS: Jeg har søgt og læst adskillige anbefalinger her på forummet, men synes mange anbefalinger stikker i forskellige retninger - eller løsningerne der præsenteres også ender med at være skudt lidt over målet...
Hilsen Hans