Mudulmål/fugeknaster belægningsfliser

Det er måske lidt åndsvagt spørgsmål, men jeg har ikke rigtig rodet med belægninger før. Jeg skal have 40x40 cm fliser til at passe mellem min husmur til en række kantblokke(der ikke er sat endnu og der er relativt frit til at sætte den så det passer) Men der er nogle begreber jeg ikke helt har på plads.

Modulmål
Fugeknaster

Jeg er lidt i tvivl om hvad en række på 9 fliser kommer til at fylde i længden(ca 3,6m)
Er selve flisen 40 cm og så kommer der fuge til.
Hvad med fugeknaster er det en del af de 40 cm, og er de der for at skabe rum til fugen og er det nok fugebredde?

Håber i forstår mit spørgsmål :-)

 

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fugeknaster normalt 1,5 mm er ikke lavet for at tilpasse fugebredde men for at flise nedlægnings maskiner kan tage en hel kvadrat meter uden at tabe den. De må helst ikke røre ved beton på næste flise ( knasfuge) da det nedsætter belægningens elasticitet. Det har noget at gøre med trykfordeling når der kommer køretøjer hen over en overflade. Hvis der er knasfuger kan det medføre afskalninger enten øverst eller nederst. Der planlægges en fugebredde på 2-5 mm og du kan stort set ikke se forskel hen over en overflade om nogen er 2 og andre er 5 mm.
Der er lidt variation i en flise bredde afhængig hvilken form den er støbt i. Men en 400 mm flise måler typisk 398 mm så den fylder 400 mm inkl.. fuge.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
I vejledning fra IBF står der ikke præcis hvad de fylder. Men der står at der kan være lidt forskel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis