Forboring af terrassebrædder

Hvor dybt skal jeg forsænke mine terrasseskruer på min hårdttræsterrasse? Er der et facit, eller  handler det i lige så høj grad om, hvad man synes er pænest? Det lader til, at nogle borer lidt dybere, så skruen ‘gemmes’ ned i træet, mens andre kun borer så skruen er synlig.

Jeg bruger NKT 4.2x55 skruer, og spørgsmålet er, om skruens hoved skal flugte med træet eller gerne må være skruet et par mm ned i træet. Jeg synes, det sidste ser pænest ud!

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så skal du undersænke dem lidt ekstra hvis du syntes det er pænest. Jeg ville lave dem skjulte i stedet for

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Til hårdttræ, synes jeg ligesom Fiahgt, at man får det pæneste resultat ved at proppe efter.
Men ellers undersænker jeg selv en mm eller så i terrassebrædder, da skruerne har en tendens til at krybe op igen.

Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
Iht. Træ 74
Skruer skal monteres så oversiden ligger i
plan med oversiden af brættet.
Ellers står vand i hullet.
Vi proppede vores. Det tog noget tid, men er virkelig glad for det i dag. Det giver mig mulighed for at leje en rondelsliber og køre over terrassen om foråret, og så ser den ud som ny igen. Med synlige skruer kan du ikke slibe uden at beskade skruerne. Vælger du synlige skruer skal de helst flugte med overfladen for at der ikke står vand i fordybningen. 
Jeg forborede alle mine på "øjemål" så de lige ligger plan med brætter (ca) Man kan godt komme til at bore lidt for dybt. Jeg er godt tilfreds med mine synlige skruer. Men hvis du har tiden til det så er det da nok endnu bedre med propper - men det er også et stort arbejde. De 2000 for boringer synes jeg var rigeligt ;) Det er Cumaru træ. 

 Vh.

Hov. Undskyld! Jeg havde ikke fået adviseringer om jeres svar.
​Jeg ved folk skriver, at hvis man forborer for dybt, så kan der ligge vand - men den vil jeg gerne udfordre lidt - for det er jo væk på ingen tid, ikke? 
Propper gider jeg ikke.
Og ja det er rustfrie A4 NKT skruer, jeg bruger. 

konstruktør3000 skrev den 09-05-2020 20:40:33

Iht. Træ 74
Skruer skal monteres så oversiden ligger i
plan med oversiden af brættet.
Ellers står vand i hullet.

Og nu var jeg ikke klar over, hvad Træ74 refererede til, men har googlet det nu. Så er jeg mere tilbøjelig til at sige ok så 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis