Lampeudtag med korrespondanceafbrydere virker ikke

Jeg har overtaget et hus med nyere installationer (renoveret ca. 2008), hvor et af lampeudtagene driller. Det er et klassisk lampeudtag med to faser, nul og jord (M1, M2/L, N og jord), hvortil der er knyttet to korrespondanceafbrydere i rummet, som hver sidder sammen med en LK Fuga stikkontakt (billede 2).

I teknikrummet i kælderen har jeg en dæmper i tavlen mærket med rummets navn, så jeg går ud fra, at den er koblet på. Mine to afbrydere i rummet har fjeder i kontakten.
Min udfordring er, at uanset hvordan og hvor meget jeg klikker på de to afbrydere, får jeg (ifølge måling med polsøger) konstant fase på M1 og ingen fase på M2. Dvs. at med den montering, som er vist på første billede, lyser lampen hele tiden og kan ikke slukkes
Er der nogen, der har en god forklaring på dette? Er det mest sandsynligt, at det er en defekt afbryder, at dæmperen er i stykker, eller noget helt tredje? Gode råd modtages med tak!
/Thomas

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har rigtigt nok 1 fase 1 lampeledning  1 nul og 1 jord , i lampeudtaget , hvorfor der ikke komme strøm på lampeledningen er svært at sige .................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Så vidt jeg kan læse er der netop spænding på hele tiden.
Har du mod på det kunne du kikke på dæmperen i tavlen.
Men al sandsynlighed taler at det er dæmperen det galt med. Usandligt at det er kontakterne.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Velkommen igen på lds
Allerførst så lover du aldrig mere at bruge polsøger til andet end at skrue med. Den kan ikke måle noget som helst.
i min læretid fik vi at vide at den lyste selv om man blot stak den i røven på en murerarbejdsmand.  
Sæt en lampe op i N og M1 som har et forbrug der ligger inden for det der er skrevet på lysdæmper. Så kan du se om det virker.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis