Samling af aluprofil og ståltrapeztag

Hej
Jeg har et ståltrapeztag som er svagt hældende. I den høje ende er jeg ved at skifte sternbrædder. For at beskytte toppen af sternbrædderne vil jeg sætte en vinklet aluprofil henover enden af trapezpladerne, som går ned over sternbrædderne. Aluprofilen kommer så til at ride på alle bølgetoppene af trapeztaget og skal fastgøres der. Hvordan gøres det bedst, holdbart og vandtæt. Der er ikke noget underlag i form af træ eller lign. Ståltrapezpladerne har en hvid/beige farvet overflade.Jeghar selv følgende forslag, men ved ikke helt om det er brugbare.
1. Bore hul igennem aluprofillen og bølgetoppen af trapezpladden og isætte en popnitte (alu, stål, rustfri?)
2. Bore hul igennem aluprofillen og bølgetoppen af trapezpladden og brug en selvskærende rustfri skrue.
3. En klat silicone på hver bølgetop.

Andre forslag og fordele/ulemper

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville gå med popnitterne. Man kan få nogen der er lukkede i bunden så de er vandtætte.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hvis din aluprofil ellers skrues fast på sternbræt ville jeg nok slet ikke gøre noget. Du får jo stadig slagregn op hvor bølgerne er nede. Det er jo nærmest det problem der skal gøres noget for når det er svagt hældende.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg er med Erik. Du kan evt undersøge om det er muligt at skaffe en murinddækning  som passer til din tagprofil og hvis ikke sætte ribbebånd ind. 

Mvh Troels
Vær lige obs på, at aluminium og stål (og rustfrit stål) har forskellige potentiale, og derved øget risiko for galvanisk korrosion. Du skal så vidt muligt undgå at de to materialer er i berøring med hinanden - også boltene. Der ligger en lille design opgave.

 Certificeret Statiker

Det et ikke muligt at skrue profilen fast i sternbrættet, da det er trukket 10-15 mm ind under taget og er af fibercement. Formålet med aluprofilen er også at beskytte mod at de små fugle kravler ind under taget (er sket før). Kan ikke finde fugleklodser der passer til denne profil.
Pga korrosion og forskellige materialer var det netop jeg tænkte om en klat silicone på hver bølgetop kunne holde?
Annonce
Hvis jeg forstår det rigtig monterer du en afslutning for at beskytte ydersiden. Så ville jeg bare popnitte den på tænker 3-4 pr meter

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Afslutning skal primært forhindre fugle at komme ind og derudover vil det også beskytte toppen af sternbrættet mod slagregn. Hvilke typer popnitte tænker du?
Den du har eventuelt i en klat silikone

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis