Junckers gulvlak, lakering af flydende trægulv i hus fra 2006

Hej alle,

Jeg har netop købt et Eurodanhus fra 2006 med flydende gulve, hedder det vist, eller klik-gulve (kært? barn har mange navne). Gulvene ser ok ud, men en anelse trætte i overfladerne, så jeg har tænkt mig at lakere dem, hvilket giver anledning til følgende spørgsmål:

1) Hvilken overfladebehandling har sådan et gulv fået oprindeligt? Jeg har slebet lidt i det med rystepudser (korn 180), og det virker som om, det er rent træstøv, der produceres, og støvet lugter også sådan, så jeg tvivler på, at det er lak. Nu er jeg så blevet i tvivl om, hvorvidt gulvet mon kan være oliebehandlet?

2) Jeg har allerede købt Junckers GulvLak. Hvis gulvet har været oliebehandlet, vil jeg så kunne bruge Junckers GulvLak?

3) Det er en tømrermester, der har anbefalet mig at bruge Junckers GulvLak, tre lag - minimum. Han har dog ikke set gulvet. Han siger, jeg skal slibe den gamle lak (som jeg nu er i tvivl om, overhovedet er der) med rystepudser korn 180 (som jeg er startet op på) og mellemslibe med en hånd-pudseklods, ligeledes korn 180. Nu har jeg så købt 2 bøtter til at starte med og læser så på bøtten, at man som første lag skal bruge Junckers GrundLak. Det har jeg konfronteret tømrermesteren med, som har svaret, at han aldrig har brugt det produkt, som han end ikke anede eksisterede. Hvad siger I?

På forhånd mange tak for de gode svar :-)

Mvh.
Hjemmemekkeren

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1: hvilken behandling? det kan der ikke svares generelt på.
2: Det kan du godt. Men det skal afrenses godt. Der er en lille risiko for at lakken ikke hærder helt op, når du lakerer noget der tidligere er olieret.
3. Der er UV filter i grundlak så dit gulv ikke mørkner så meget efter slibning. Du kan godt klare der uden. 


Mvh Troels
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis