Gear håndtag sidder fast

Hej, jeg har købt en Johnson 5hk, 4 takt påhængsmotor fra 2004.
Jeg kan ikke få den i gear. På benet har jeg fjernet gummiproppen og løsnet 'spændebåndet' som fastholder de 2 gear stænger sammen og kan sagtens få den i gear ved at trække/hive i den nedadgående stang. Den opadgående kan jeg ikke bevæge.
Problemet ser ud til at sidde i mekanikken i selve gear håndtaget. Jeg kan overhovedet ikke rykke den frem eller tilbage, den er 'låst'
Har også prøvet prøvet når motoren har været startet op og i vand, men intet virker. Motoren har været brugt som reserve motor og har sjældent været brugt. Under hætten ser motoren ellers meget ny/velholdt ud.
Nogen der har et bud på hvad der kan være galt her?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo nok som du selv beskriver det, et problem i selve gearskifteren.
Så du må prøve at få det adskilt, men du kan jo prøve at give det noget rustløsner og lade det virke i et døgns tid.
Er gearskiftet sådan en arm her ?

Vi prøver igen, i morgen --
Ja, 100% magen til...
Tænker at for at komme ind til den mekaniske del skal jeg løsne bundskruerne i motorblokken og løfte motoren ud for at se ned i den mekaniske del. Det prøvede jeg stille og roligt og fornemmede at der så også ville løbe motor olie ud, så jeg stoppede her og tænkte at få en mekaniker til den del.
Jeg løsnede skruerne, vrikkende motoren let, men den løsnede sig ikke og turde så ikke mere
Kender desværre ikke lige den motor, men kan du slet ikke komme til gearskiftet, uden at skille det hele ad?
Kan du komme til at afmontere selve geavælger håndtaget, kan du måske se om det ser iret ud mellem aksel og bøsning.
Fandt en splittegning, det skulle se sådan her ud.
Fandt den her L I N K

Vi prøver igen, i morgen --
Det er min overbevisning efter at have undesøgt motoren godt og grundigt at det vil være nødvendigt at skulle have motoren løftet ud af kassen for at komme ind til gearvælgeren. Det syntes jeg at blive lige i overkanten da mit eget værksted er pakket ned for en længere periode pga flytning og har kun pt `køkkenbordet`at lave den på.
Så jeg tænkte lidt over tingene og kontaktede sælger og aftalte at lade købet gå tilbage da prisen for motoren og prisen for reparationen som måske kunne blive mere omfattende end antaget ville ende med at blive for dyrt.
Så jeg bed i det sure æble og købte en helt ny Suzuki påhængsmotor DF6AS til 8.480 i Bauhaus. Det har jo så også sine fordele.
Men er meget taknemlig for din hjælp med at skabe overblik da jeg var noget rådvild og usikker på om jeg havde fat i den rigtige ende.
Mange tak, Carsten 

Godt at du kunne lade handlen gå tilbage, det ville jo være en større omgang, at reparere når motoren skulle helt af.
Og et rigtig godt valg af ny motor, Suzuki laver nogle rigtig gode påhængsmotore.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis