tagfod løsning?

Hej folkensJeg skal have nyt tegltag på mit hus, og håber nogen erfarne folk kan hjælpe med mit problem.
Mit hus er en murermestervilla fra 1945 med synlige spærender og hvide lister over spær (se billeder).
Taget skal efterisoleres, men da vi først om nogle år vil lave 1.salen i stand og til den tid tilføre mere isolering indvendigt, vil vi for at bevare husets udtryk med de slanke vindskeder helst ikke tilføje ekstra isolering opad.
Mange ville nok vælge at lukke af nedefra med udhængsbrædder, men så vil jeg få en vindskede på 32 cm i højden, og det synes jeg vil være alt for voldsomt.

Der skal undertag på i form af banevarer og det er her mit problem ligger, for hvordan bevarer man udhænget som det ser ud pt., dvs. med synlige lister over spærene når der skal laves en tagfod?
Er der måske kompetente tømrere herinde der vil kunne forklare, eller bedst, tegne en sådan løsning i profil?
Jeg har selv prøvet (se billede), men mere for at visualisere for jer hvad jeg mener. Jeg tænker ikke at det vil være den tekniske korrekte måde at udføre det på.

Håber virkelig nogen kan hjælpe. Jeg har haft et par håndværkere ude som ikke umiddelbart kan komme med en god løsning.
På forhånd tak

Morten


 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
https://membran-erfa.dk/Ventileret-tagfod-med-udhaeng
Måske der er lidt inspiration her. Måske du kan lave xfinerkonstruktionen direkte oven på listerne. Der bliver en udfordring omkring murafslutningen.

Stor respekt for at du prøver at bevare dit hus' 50'er detaljer. 

Mvh Troels
Du er på rette vej, men under alle omstændigheder skal du have klemlister op over dine banevarer. Desuden er den sidste stykke fra tagfods plade og ned i tagrende et stykke bukket blik / zink kaldet fodblik. Her skal du så lime dit undertag på.  Og så skal du have rigtig god ventilation op under úndertag inde ved muren. Det gøres med en ordentlig sprække og så sne fangs rør i sprækken. Din ventilation nu er jo op imellem udhængs brædder og det spærrer du for med undertag.
Hvis dine udhængs brædder genere lidt for tagkonstruktion, så kunne du sænke dem ned imellem spærene. De afmonteres og der fastgøres en liste i hver side som passende stykker af udhængs brædder kan gå op imod.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
TRAA, tak for linket. Bestemt brugbart, men jeg kan nok ikke læne mig helt op ad den
Ev elmand, det var en selvfølgelig fejl at jeg havde tegnet klemlisten under undertaget 🥴.
Mit undertag bliver diffusionsåbent og kommer til at ligge direkte ovenpå isoleringen, så ingen luftspalte her. Men der skal kunne komme luft op langs tagryggens underside. Sker det i dette tilfælde gennem fuglegitteret?

 

Woopwood skrev den 08-05-2020 22:01:58

TRAA, tak for linket. Bestemt brugbart, men jeg kan nok ikke læne mig helt op ad den
Ev elmand, det var en selvfølgelig fejl at jeg havde tegnet klemlisten under undertaget 🥴.
Mit undertag bliver diffusionsåbent og kommer til at ligge direkte ovenpå isoleringen, så ingen luftspalte her. Men der skal kunne komme luft op langs tagryggens underside. Sker det i dette tilfælde gennem fuglegitteret?

 Fik du lavet det? :) 


 Vh.

Ja, det blev fikset. Nu et det nogle år siden og vi er fraflyttet huset. Men tagfoden lavede tømrerne med en galvaniseret tagfod fra Wūrth, men ellers blev det nogenlunde som på den tegning jeg selv havde lavet 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis