Montagelim til vindue, hvor elastisk er det?

Min plan er at lave nogle drivhusvinduer til et lille hjemmebygget drivhus. Tilfældigvis har jeg noget fint glas, som jeg gerne vil bruge. Da jeg gerne vil have vinduesrammen så tynd/slank som muligt, har jeg fået idéen at lave en fals i glassets tykkelse, og så bruge montagelim, men kun i hængselssiden...

Spørgsmålet er, om det holder. Der står, at montagelim er stærk, men med elasticitet. Hvad betyder elasticitet i denne sammenhæng? Hvor meget kan det give sig?

F.eks. til et skrå vindue - kan jeg have en træliste kun i top og bund af glasset og altså ingen ramme, og så hængsler for oven?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Nu ved jeg ikke hvilken lim eller hvor det elastiske skal være.
Det er sikkert lige så elastisk som glasset, men det er under ingen omstændigheder så elastisk at hængsler kan undværes.
Du får jo lidt problemer i taget med at der løber vand ind. ( det er normalt ikke en katastrofe i et drivhus )
Du kan godt lave hele drivhuset på den måde, men så ville jeg købe nogle aluminiums strimler Bore et antal huller i midten og så skrue dem uden på glasset. Der kan klæbes glastætnings bånd på kanten af aluminium strimler.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg vil tro det kan følge med træets bevægelser. Men ellers sætter man ofte glas i med silicone.
Eller lave udfræsning lidt større, lægge glasset i og slå nogle små dykkere ind foran glasset og presse linolie kit ind i hjørnet. Det er den måde gammeldags staldvinduer holdes fast på. Linoliekit masseres lidt i hånden før det lægges i og rettes til med en spartel.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også