Byg selv trædrivhus på hjul

Hej alle,
Jeg er så småt gået i gang med planlægningen om at bygge et lille drivhus.
Der hvor jeg er lidt i tvivl er, hvordan jeg skal fastgøre ruderne.

Jeg forstiller mig, at bygge skelettet er opbygget med hobbylister på 43x43mm fra Silvan.
For at fastgøre ruderne på 3mm, tænker jeg at fræse et spor på 4mm og 1cm dyb i listerne.
Vil den løstning virke? :)
 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil faktisk ikke virke. Du bliver nødt til at lave drivhuset først og så sætte ruder i bagefter. Under alle omstændigheder skal du kunne udskifte en rude senere. Du kan ikke sætte en rude ind i rillerne efterfølgende.
Du kan fræse / save hjørnet væk på alle lister, og så sømme glaslister på når ruden er monteret. Bruger du rundsav med land så kan du save meget præcis 2 spor fra forsiden. 10 mm fra kanten og 10 mm dybe. Og 1 spor fra hver side på samme måde. Så har du spor til lægge glas i, samt den lille rest du savede bort som kan bruges som glasliste.
I øvrigt så er din ide med drivhus på hjul ikke godt hvis du bruger glas. De vridninger der opstår når du kører tåler glasset ikke.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har svaret i en anden tråd at man eventuelt kunne bruge linoliekit til at tætne vinduer. Så skal der bankes små dykkere ud i siden for at holde glasset på plads og der tætnes med linoliekit. Det tages op og masseres i hånden indtil det er blød og formbar. Så presser man det ind i hjørnet i stedet for glaslister. Det glattes ved at trække en spartel ned over. Det var måden man satte enkelt lags glas i i gamle dage.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også