Egetræs plankebord og olie?

Hejsa. Jeg har fået fat i et par lækre egetræs planker som jeg skal have lavet et bord ud af. Men hvad skal jeg give dem af behandling for at de beholder den samme farve som de har nu?😁
Ved det måske er svært at se på billedet, men de har den her klassiske lyse egetræs farve 😊

Gør det ordenligt selv, eller betal dig fra det
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi har et massivt egetræsbord som vi behandler med sæbespåner opløst i vand så det bliver som yoghurt. Altså den tykke. I starten fik det tit  til det var mættet. nu får det nok to gange om måneden. Det   er stadig rigtig fint og lyst. Vil man det lyse så tror jeg ikke på olie. Og det tager ikke imod pletter.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Sæbespåner med et højt lanolinindhold er suverænt det bedste middel til at forsinke træs kemiske farveændringer uanset sort.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg vil uden tvivl anbefale en 2 komproment behandling. Det har jeg gjort ved mit ege plankebord, og det suger absolut intet. Du kan tørre alt af uden det har givet misfarvninger.

Det skal kun lige have en efterbehandling én gang om året.

Kan lige smide et foto ind i morgen 

Mvh. Christian M
 

det kan ses under projekter
Nu har jeg samlet bordet og givet det sæbe både oven på oh nedenunder 2 gange. Har slebet det ned med korn 240 da det rejser sig meget. Men så snart jeg tøre det over med en MEGET lidt fugtig klud for at fjerne slibe støv. Så rejser det sig igen? Hvornår stopper det med ar rejse sig? 

Gør det ordenligt selv, eller betal dig fra det
Du skal regne med at det foretager sig adskillige gange indtil træet er mættet med sæbe. Hvilken sæbe har du brugt?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 27-05-2020 05:10:59

Du skal regne med at det foretager sig adskillige gange indtil træet er mættet med sæbe. Hvilken sæbe har du brugt?

 Skal jeg bare blive ved med at give sæbe så, uden at slibe? Og sliber jeg egentlig ikke bare sæben af igen? 

Jeg bruger sæbespåner, 25 g. til 1L. kogt afkølet vand😊

Gør det ordenligt selv, eller betal dig fra det
Kan se her til morgen har det ikke rejst sig så meget efter jeg gav det sæbe igår aftes. Men stadig lidt. 

Gør det ordenligt selv, eller betal dig fra det
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis