Lave dræn

Hej.
Jeg har et område på ca 150 m2. Kanten omkring det areal er en Skrænt på ca 1,50 højde med hældning. Det flade område er bestående af leret jord. Vand har jeg set i år ophober sig og kan ikke synke ordentligt. Derfor vil jeg gerne dræne jorden.
For at gøre billigt og nemt overvejer jeg følgende:
Grave 2 store huller ned i ca 2 m dybde. (Hvis muligt ift grundvand). Disse huller placeres et ligeligt stykke fra hinanden. En diameter på ca 2 m. Evt flere huller. Huller pakkes ind i fiberdug op langs kanten til overflade. Efterfølgende fyldes huller med nødder. Hele området bliver slutteligt dækket med granit skærver opbygget efter normale krav med opbygning.
Ideen bagved: regnvand vil søge mod laveste sted og vil med tiden søge mod hullet og derved synke ned her.
Kan nogen hjælpe mig om det kunne fungere og eller om der kan være andre løsninger?

Venlig hilsen
Michael
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er alt for enormt. Det er jo ca. 6 m3 jord i hvert hul og tilsvarende sten der skal køres til. Det er ca. en forvogn på lastbil pr hul der skal køres væk og igen en forvogn med grus tilbage.
Det vil sikkert fungere, men først skal du undersøge grundvandstand. Du graver et hul på 0,5 - 1,0 m dybde og laver med det opgravede en lille vold rundt om kanten så der ikke løber overfladevand i hullet. Dagen efter kan du tjekke grundvand spejl.
Jeg ville grave en grøft på 30 cm bredde og ca. 80 cm dybde. ( højst ned til grundvand på denne årstid ) Jorden kan nemt fordeles til siderne. Grøften fyldes med grus ( sten ) og ikke mere. Der skal bruges 2,4 m3 grus pr. 10 m grøft.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis