Kontakt, hvad er der i den, og kan den konverteres til...

Hej.

Jeg har en udfordring. Propperne springer, når jeg har vask og tumbler kørende samtidigt.
Så vidt jeg kan se på mit relæ, har det et helt modul/fag for sig selv.

Jeg har denne kontakt i væggen (https://imgur.com/a/yyELheM), og tænker at jeg kan få den konverteret til to kontakter, som vaskemaskine og tumbler kan køre fra.

1) Men, for nu at få helt styr på det, hvori ligger mit problem. Hvordan løser jeg ønsket om at de to maskiner skal kunne køre samtidigt?
2) Og, hvad kan jeg konvertere den store kontakt til, er der 380v i eller?

Mvh
Jakob

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har formentlig en 10 A sikring i den gruppe, som forsyner din stikkontakt. Det er for lidt til at køre de to maskiner på en gang. Sikringen er overbelastet.
Der er så to muligheder:
1 du bruger kun en maskine ad gangen.
2 du får lavet installationen om, så der er to stikkontakter, der forsynes fra hver sin fase, så du kan bruge begge maskiner på en gang.
Den stikkontakt, du har vist, er en ældre udgave, som er udgået af produktion. Den kan ikke umiddelbart ændres til to stikkontakter. For at kunne give dig en løsning vil det hjælpe med et billede af gruppetavlen med angivelse af den gruppe, der bruges til maskinerne.

fase
vaskemaskine og tørretumbler bruger ca 3,5 kW tilsammen. En 13 A sikring kan belastes med 2990 W vedvarende ved 230 V, Så det er på grænsen af det mulige. Hvis jeg skulle lave installationen, ville jeg anbefale forbruget delt på to faser sikret med 13 A.

fase
Jeg kan ikke se kontakten som der er link til. Så det store spørgsmål er om dine maskiner kan fordeles på 2 faser i den nuværende kontakt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis