Råd søges til lydisolering af hulrum i spindeltrappe af metal

Jeg søger efter gode råd og håber at få nogle ideer fra jer erfarne lav det selv folk:-)

For nyligt overtog jeg et lille hus med en spindeltrappe i metal. Se billedet. Den indre stolpe, samt gelænder og rør monteret på trin, er hule. Det giver en rungende akustik i lokalerne da snak, musik ol. hænger i trappen flere sekunder

Hvordan kan man lydisolere dette?
billedet.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fyld det op med tørret strandsand.

Søren O
Tak for forslaget, Søren. Alle rør er åbne i bunden, så sand vil desværre løbe ud af rørene.

Nogen andre ideer? Findes der evt noget isolerende skum man kan sprøjte ind i rørene? 
Få en hobbydrejer til at lave egetræpropper og fyld med sand. Det er det mest døde materiale. Feks skum eller polykugler hjælper meget lidt.

Jeg var ude i noget med noget gummimateriale, evt.som propper..
Kunne det tænkes at rørene ikke behøver fyldes, men blot proppes?
Uden at være ingeniør, synes jeg det virker som om det kunne være netop det, at rørenderne er åbne, der kunne give den der resonans-effekt..

Prøv lige evt. Bare at smide en omgang tape/stof/gammelt gulvtæppe eller hvad du lige har, for enderne..
Det var i hvert fald en billig/nem test🙂

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er to problemtyper - resonans og akustik. At fylde rørene løser (måske) kun et resonansproblem - at lyd forplanter sig fra trin til rør. Men for mig lyder det mere sandsynligt at det er et akustikproblem - at lyden bliver sendt tilbage - fordi du har en trappe med store overflader i stål, og det er nok mere de flade end de runde overflader der giver problemer. En mulig løsning er nok at øge lydabsorberingen omkring trappen. Malerier, vægtæpper, gulvløbere, store potteplanter, bogreoler, møbler etc. - eller mere indgribende sætte akustikpaneler op.

Mvh Troels
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også