Hvordan får man leveret grøn El?

flere og flere Elselskaber ringer og tilbyder Grøn El, fra eksempelvis vindmøller.

Mit spørgsmål er, hvor dan kan de garantere at den strøm jeg får leveret er fra vindmøller?
Jeg tænker: Vi har et kabel ind i huset, det kommer via diverse transformatorer fra et Elværk som kunne være kulfyret som Aalborg eller andet.
De kan vel ikke sende strøm videre til et antal forbrugere i mit net uden at komme udenom den måde maskenettet i byen er sat op på?
Kan nogen forklare mig hvordan det kan lade sig gøre, hvis det kan, da for mig er der kun en vej ud til mig?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej du kan ikke være sikker på at det er grøn el du får.
Paradoksalt nok, får nogle vindmølleejere penge for at stoppe produktionen af el, når der er overkapacitet af produktion af el. (fjernstyret af dem som styre vore elnet)

En vindmølle kan stoppes omgående, et kulfyret elle Akraft værk kan man ikke bare sådan slukke ned for.


Vi prøver igen, i morgen --
Det er kun at de kan give dig en moralsk god oplevelse.
Noget lignende som virksomheder der køber CO2 i f.eks. U lande fordi de selv svider for meget. Strømmen kører frem og tilbage afhængig af hvor det er billigt. Er der ikke afsætning så slukkes vindmøller, vandkraftværker i Norge o.s.v. I den tid kommer noget fra Kul - gas - eller A kraftværker.
Det er ret tæt på det man kalder bluff nummer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så det i mener er, at mit elforbrug flyttes over til et elværk som får deres el fra vindmøller, men elværket ligger i midtjylland og jeg skal bruge el i nordjylland. Dvs det el jeg tager ud er måske kun 50 % grønt mod at hvis jeg boede så jeg kunne få leveret el fra lige præcis det elværk med 100% vindmøller, så ville det være 100% grønt?
Så jeg betaler mere for at få grønnere el, men får det ikke selv??

Det kan man sige. Men det er ikke anderledes end alle andre. De folk som bor tæt på vindmøller får heller ikke grøn strøm altid.
Det er kun når vinden blæser at der kommer strøm fra møllerne. Nogen dage blæser det rigtig meget og så kan der være strøm nok til hele Danmark. Men kulkraftværker kan ikke sådan lige stoppes, så det må afsættes andre steder. Det kan være at DK så er med til at opfylde Nordmændenes kontrakt til Tyskland. Deres vandkraftværker ken ret let lukkes ned. Ja lidt indviklet er det.
Godt at du betaler lidt mere Men alle vi andre som ikke betaler for grøn strøm får præcis lige så meget grøn strøm.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Tak for svarerne.
Nej tror ikke jeg betaler hverken mere eller mindre. Det var en sælger der ringede ogtilbød 100% grøn energi hvilket jo lød flot.
Jeg spurgte dog også hvordan han kunne garantere mig at jeg fik det ud i mine stikkontakter, hvilket han ikke kunne svare på og til sidst lagde han røret på :)
Nej tror bare jeg bliver hvor jeg er.
Det er så lidt det kan betale sig at flytte at der er mere døje med at flytte
Private kan ikke engang findeud af om de har sparet eller det har kostet lidt mere. De fleste priser er lidt flydende, så man kan aldrig finde ud af om det alligevel var lidt billigere hvor man kom fra.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er nu godt at der er lidt konkurrence, så priserne ikke "stikker af".
Hvis man vil have billig strøm skal man vist benytte sig af elselskabernes intro tilbud, hvor grundprisen på el er lig nul i f.eks. 6 mdr. Efter bindingsperioden skiftes så til et nyt selskab med nyt intro tilbud.

Søren O
Der er ikke spor konkurrence på den allerstørste del af prisen på el. Det er energiafgift, elafgift, moms osv. Vi kan jo ikke bestemme os for af betale strøm i Panama eller på en af de skattefri øer i den engelske kanal.
Og selve strømprisen er kun ca. 15-18% af helheden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Samlet set er andelen af vedvarende energi i den strøm, du bruger ca. 20%.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis