Startmotor virker ikke

Hej
Jeg har anskaffet mig en ældre traktor. Forleden skulle den startes, jeg troede at den fik fat, men den gik ud. Og siden da har jeg ikke kunne få starteren til at tørne motoren. Den tørner heller ikke hvis jeg prøver med kabler fra andet batteri på bilen

Jeg har testet flg:
Batteri pol til pol: 13V
polsko til polsko: 13V
+pol til fødeledning på motor (efter relæ): 13V (tænker at stelforbindelsen er ok)
styreledning ved drej af nøgle: 0V
Der er ingen klik-lyde når nøgle drejes

Kan man ud fra det sige at det er tændingslåsen der er problemet og ikke starteren? Eller hvordan tester jeg bedste videre og finder fejlen?
Eks ved jeg ikke hvordan man "snydestarter" en motor med skruetrækker - hvad skal man forbinde for at teste om selve startmotoren virker?

Vh, Silas

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tag lige et billede af starteren hvor vi an se de elektriske forbindelser.

Søren O
Hvis du sætter et sæt startkabler fra batteri direkte til startmotor altså både stel og + efter startrelæ så skal starteren køre eller min det skal gnistre. Gør det ikke det så hænger kullene nok.  Kom nu hvad er det for en traktor?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tak for alt input`Å
Har ophægt med dét arbejde der betaler regningerne og ikke hobbytraktoren - jeg tager billeder snarest og vender tilbage.
Opfølgning. En nabo viste sig at være beleven i gamle traktorer. Fejlen ligger i en løs forbindelse  i formentlig solenoiden.
Hvis man kopler startmotor direkte på + snurrer den uden at tage fat i tandkransen (solenoiden ikke aktiveret)
Hvis man alene drejer nøglen snurrer startmotoren ikke
Men hvis man drejer nøglen OG kopler startmotor direkte på +, så starter traktoren.

Så, solenoiden kopler altså ind, men uden at "tænde" for startmotoren. Så, det bliver nok en ny startmotor desværre
Annonce
Du kan da skille solenoiden ad. der sidder en plade som forbinder to kontaktpunkter der hvor den kraftige + går på den. Måske skal det bare renses. Det er da osse muligt at man kan få en brugt enten startmotor eller solenoide.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ja, helt klart af med starteren og skil den ad, det er ingen raketvidenskab. I nok 50% af tilfældene, så kører starteren som ny, når den har været skilt ad og renset, og ellers kan du måske nøjes med en ny reservedel til et par hundrede i stedet for femten hundrede til en ny starter.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis