Støttemur og garage

Jeg står og skal til at lave garage, og da huset ligger på en bakke er det oplagt at bruge "bag væggen" som støtte mur så vi kan få en mere jævn græsplæne.

Men spørgsmålet er,
Hvordan laves den bedst, jeg vil selvfølgelig grave sokkel og støbe den i frostfri dybte og støbe rivnet ned i osv

Men hvad skal resten af muren laves i ?
Jeg har overvejet at støbe den i 30-40 cm stykker af gangen med rivnet i.
Eller skal jeg bare lave den klassisk i mursten?
Jeg har også hørt nogle bygge i leca blokke, men det skal jo kunne holde til en del pres..
Det hele skal pudses og vandskures så det matcher huset

Nogle der har erfaringer på området
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lavet samme tricks da jeg byggede garage. Lavede den i i fundablokke og armerede det inden udstøbning. 

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Fiahgt skrev den 06-05-2020 07:26:33

Jeg har lavet samme tricks da jeg byggede garage. Lavede den i i fundablokke og armerede det inden udstøbning.

 Det var da også en go løsning, støbte du dem bare sammen og så også brugte dem i fundamentet eller støbte du et særskilt fundament og så bygget ovenpå med blokke?

TRRA skrev den 06-05-2020 08:17:15

Hvis ikke du støber hele bagmuren i beton, vil det være en god ide, at  beklæde bagmuren med rockwool. Så er du mere sikker på at jord og frost ikke trykker din mur ud.

 Jeg havde tænkt at lægge ral og leca kugler så jeg også kan få dræn, men tænker du at der også skal rockwool oveni?

TRRA skrev den 06-05-2020 14:11:24

Det er nok ikke nødvendigt. Batts er nok lidt bedre til at tage tryk i frosthøjde, men ja...komsi komsa

 Batts tager ikke noget tryk, det leder højest trykket videre til muren. Nu er der ikke skrevet noget, om hvor høj muren er under overfladen. For en sikkerheds skyld bør den del, der er under jorden, støbes med f.eks. fundablokke, selvom jeg ikke ville have betænkelighed ved at opføre muren i lecablokke. Udvendig trækkes et tynd lag sokkelpuds på.


fase
Vi støbte en sokkel som normalt. Satte en 33 fundablok i den våde beton efter en snor. 2 stk ø8 armering pr 25 cm hele vejen rundt. Stablede blokke i 120 cm højde med 2 ø12 armering i hvert skift støbt ud med en 0-16 beton blanding. Grundmursplade og og 150 mm dræn flamingo bag væggen og en 120 mm dræn slange i bunden lagt på drængrus og efterfyldt med 40 cm grus ovenpå pakket ind i fiberdug. Til sidst dækket til med noget jord. Her ovenpå har jeg så rejst min garage

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis