Strøm i skur fra udendørslampe?

Hej

Jeg har strøm i mit skur, som åbenbart er taget fra en udendørslampe. Når jeg slukker lampen på kontakten i stuehuset, slukkes strømmen i skuret. Er der mon nogen mulighed for at have konstant strøm i skuret uden at skulle trække et nyt kabel under fliserne? Fx ved at trække en konstant fase op i udendørslampen - og er det lovligt? Udendørslampen tændes fra en kontakt lige inden for døren.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det  må elektrikeren godt 😏
Kan jeg ikke lige se hvorfor da der jo er trukket et kabel i forvejen det skal vel blot kobles til et fast fase..... og ikke på tændledning i lampen som den er nu
Altså tricket er vel at det kan du godt hvis du nedlægger lampen. Alternativt kan du nok gøre noget ved at flytte lampens kontakt til skuret eller ved st lave lampen være styret af en sensor der opsættes ved skuret.

Elektrikeren har jo tilgengæld ret i at du ikke både kan få fast fase og beholde den nuværende kontakt til lampen (medmindre der er trukket ekstra ledere til lampen men det er næppe tilfældet)

Ask
Ja, det kræver jo, at der er trukket ekstra ledere, hvis ikke lampen skal være konstant tændt eller sløjfes - det må jeg lige undersøge.

Annonce
Jeg åbnede lampen - der er kun 3 ledere fra kontakten; fase, nul og jord.

Så er spørgsmålet vel bare, om en elektriker kan skubbe et nyt kabel med 4 ledere gennem muren - det kan jo nok finde på at ligge i rør, eftersom huset kun er fra 2005.
Altså det er sjældent der bruges rør i byen huse og endnu mere sjældent med kabler. Det tager længere tid for elektrikeren at lave det med rør og derfor er standarden kabler for så bliver regningen billigere.

Hvis det er lagt i rør bør du kunne de enden af røret i den dåse du har åbnet. Hvis der kun er et kabel ja så er der næppe noget rør.

Ask
Ok. Jeg tror jeg får en elektriker til at se efter. Der er kun 50 cm mellem lampe og kontakt, så måske kan der alligevel gøres et eller andet.
Ah på den måde. Jeg troede at lampen sad på skuret, men den sidder simpelthen på huset.

I så fald kan du formentlig godt få et nyt kabel gennem hullet, maksimalt kan du komme ud for at hullet skal bores lidt ud fordi det nye kabel er tykkere

Ask
Ja, den sidder på huset. Derfor undrer det mig lidt, at man ikke kan trække kablet ude fra skuret ned i kontakten, men det mente elektrikeren ikke. Jeg prøver at få fat i en anden, der må kunne findes en løsning.

Tak for svarene!
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis