Selektiv ukrudtsgift til græsplæne

Hej

Jeg har hørt at der findes gift til græsplænen som dræber de fleste typer ukrudt uden at skade græsset. Er der nogen der ved hvordan man får fingrene i det?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan ikke man kan købe det mere, som koncentreret, det hed Herbatox.
Men du kan stadig købe plænerens i færdigblandet, men nok en ret dyr løsning hvis du har en stor plæne.Link


Vi prøver igen, i morgen --
Ja, koncentreret plænerens er blevet forbudt og det sælges derfor nu i de der "spejlrens sprayflasker" så man rigtigt kan blive fedtet ind i det. Jeg ville hælde det om i en rigtig sprøjte med et langt dysserør hvis jeg skulle bruge det. En anden løsning jeg har set er gødning hvor midlerne er tilsat. Det er sådan lidt kryptisk deklareret; "plænegødning med ukrudtsfjerner" og lignende, men det er aktivstoffer af samme type som er i. Det virker umiddelbart som en bedre løsning, men det er ikke noget jeg selv har prøvet. Brug en gødningsspreder og handsker hvis du vælger den løsning.
Det du søger er MCPA, der er et hormonmiddel, der bla. Sælges under navnet metaxon. Det må ikke sælges til private. Men kender du en bondemand, kan du måske være heldig at købe en slat. 1 liter rækker til 10.000 m2 
Plænerens produkterne som f.eks. det Jens linker til inderholder netop MCPA og typisk et par andre aktivstoffer med samme mekanisme (hormonmidler).
De må gerne købes af private, men kun i færdigbladet opløsning eller tilsat gødningen. 
Jeg kender faktisk en der har noget mcpa. Ved I om det er sikkert at give græsset sådan en omgang, når vi har frugtbuske og træer?
Annonce
men det er bønderne der sviner vores grundvand !!!!!
mcpa er ikke saftevand og der er bestemt en grund til at man skal have sprøjtebevis for at købe og benytte det.

Men brug og dosering kan ses på middeldatabasen.dk og jeg vil stærkt opfordrer dig til at læse hele databladet igennem for dit middel. Og så skal du simpelthen holde doseringen, både under opblanding og ved udbringning.

Derinde vil du også kunne se at dine frugttræer nok ikke holder til at få mcpa på blade, eller bark.
Ro på. Det er som sagt også MCPA som er i den plænerens enhver lovligt kan købe og bruge. Forskellen er blot at det professionelle produkt skal fortyndes før brug. Det anser man almindelige mennesker for at være for dumme til i dette land. Jeg går ud fra at humseper's ven har spøjtecertifikat og forestår arbejdet så det bliver helt lovligt. Buske og træer kan godt tage skade, gå ud eller få abnorm vækst, så dem skal man ikke ramme. Især ikke på bladene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis