Lydisolerende væg og gasbeton

Jeg skal sætte en ny indvendig væg op og den må gerne tage mere lyd end de 75mm gasbetonvægge som huset har nogle steder og som den nye væg skal støde op til. Jeg tænker det er smart at køre videre med gasbeton evt. i 100 eller 150mm, men er i tvivl om det tager nok lyd.

De indervægge vi har som er muret er meget effektive mod lyd, men havde håbet jeg kunne undgå at mure pga. tiden og evnerne - skal jo være pænt fra begge sider.

Nogen forslag til opbygning af en mur, som er overkommelig, spiller sammen med det eksisterende og som tager godt med lyd?

Jeg har også en eksisterende væg som skal lydisoleres mere, men det prøver jeg at tage op i en ny gammel tråd herinde.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er lydisolering, så gælder det primært om tunge og tætte materialer, som f.eks mursten.
Såfremt mursten ikke er værd at tage med, så ville jeg gå efter en gipsvæg med 100/70 bund og top skinner, med 50mm midter skinner så de 2 sider ikke rører hinanden.
På denne havde jeg hængt 15mm fermacell / habito / ultra board på den en ene side, på den anden side 13 mm af samme plade, men en normal 13 mm gipsplader uden på.
Hvorfor 2 forskellige materialet på hver side? Det gælder om at have forskellige materialer der bryder lyden.
Rundt om alle plader fuger du tæt og hulrummet fyldes med tung isolering (ikke de billige a batts fra jem&fix, det gælder om at få tilført vægt)

Henrik
Tak for svar. Jeg havde egentlig ikke overvejet en "let væg" fordi vi ikke har nogen i forvejen, men fint tip med at hvis man går den vej så fylder man tung isolering i a la terrænbatts og laver asymetrisk pladeopbygning med forskellige tykkelse og slags plader.

Jeg noterer selvfølgelig også, at du peger på at mursten er meget effektivt lydmæssigt. Det er bare den ene løsning, hvor jeg ikke er så selvhjulpen.

Det med fugning har jeg luret fra diverse artikler og det gælder stort sæt alle vægkonstruktioner, at man som minimum skal fuge i kanterne for at bekæmpe lydvandring.
Løsningen med fibergips og tunge bats er den mest effektive. I særdeleshed hvis du opbygger det med separate lægter til hver pladeside, da lydtransmissionen så kun kan finde sted gennem de tilstødende bygningsdele.
Når du står med en plade fibergips i hænderne bliver du hurtigt klar over hvorfor de er det bedste valg.
Som bund, top og sidestolper vælges dem med skum på bagsiden.
For maksimal separation bør du skære hul på gulvet og stille bundskinnen på dækket, ligeså med loftsbeklædning, afhængig af udførslen. 

Elektronikteknikeren

Gregeren skrev den 04-05-2020 18:15:31

Løsningen med fibergips og tunge bats er den mest effektive. I særdeleshed hvis du opbygger det med separate lægter til hver pladeside, da lydtransmissionen så kun kan finde sted gennem de tilstødende bygningsdele.
Når du står med en plade fibergips i hænderne bliver du hurtigt klar over hvorfor de er det bedste valg.
Som bund, top og sidestolper vælges dem med skum på bagsiden.
For maksimal separation bør du skære hul på gulvet og stille bundskinnen på dækket, ligeså med loftsbeklædning, afhængig af udførslen.

Nu når mursten er uden for rækkevidde, så er det er også den vej jeg hælder til nu, selvom det ikke er en vægtype der findes i huset i forvejen. Den kommer i alle tilfælde til at stå på betondækket, men nyttigt tip lige med at skære hul i loftet, det havde jeg nemlig ikke umiddelbart tænkt over og så det med at vælge stolper med skum på bagsiden - vidste slet ikke det fandtes. 

Det er det som er så godt ved der her forum    

Mbs skrev den 05-05-2020 05:26:06

Måske indlægget røg afsted før tid Mbs?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også