Omfugning af murværk (hårde fuger/bløde mursten)

Hej.

Jeg skal til at omfuge murværket på mit hus.Jeg har købt mig en fugefræser til min vinkelsliber. Men desværre er fugerne meget hårde. Jeg kan ikke mærke om jeg kører i fugen eller i en mursten, hvilket gør det meget svært at gøre det pænt og i et bare nogenlunde tempo. Nogen der har erfaringer eller gode råd? Eller bare nogle alternativer til en anden løsning til at gøre murværket pænere.

Mit hus er fra 1961. Gule cellesten, med gule fuger som er tilbagetrukket med ca 5 mm.

Mvh.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg bruger en fladmejsen monteret i en borehammer, på den måde kan jeg bedre se hvad det er jeg laver, men det er en noget langsommere process end med en fræser, vil jeg tro
Jeg har omfuget hele mit hus. De fleste steder kunne jeg fræse, men enkelte steder var der brugt cementmørtel ved nogle reparationer. Disse fuger kunne jeg ikke fræse. Jeg endte med en diamantskæreskive på vinkelsliberen. Med den kunne jeg let skære de vandrette fuger, ved at skære i top, bund og midt, og så brække resterne ud med en mejsel. Det gik ret let. Mere besværligt ved de lodrette fuger, hvor der ikke er meget plads til skæreskiven, før man rammer enten stenen i top eller bund. Jeg tog vist så meget jeg kunne med skæreskiven, og så det sidste med fræseren.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis