Halm/lavenergibyggeri

Onsdag den 29/05 så jeg en udsendelse om halm/lavenergihuse.
Indlægget synes jeg var utrolig interessant, da min interesse i miljø og lavenergi er stor, ikke mindst det kollektive samværd og interesse i at kunne bygge et alternativ projekt hvor alle kan være med, her tænker jeg på byggeprisen som er en brøkdel af det, hvad et traditionelt byggeri koster i dag.
Skulle der være nogle her i forumet som har interesse eller har viden om den slags byggeri, vil jeg gerne herigennem have en debat om den slags byggeri, eller dele andres interesse for den slags boligform.

------------------
Poul Erik

PE

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Poul Erik

Som vi jo allerede har fastslået, har vi mange fælles interesser. Halmhuse er også et af dem. Et alternativ til kreditforeningslænken er hvad vi har brug for. Jeg kan se store samfundsmæssige perspektiver i meget billige ejerboliger. Tænk en gang hvilke iværksætter-ideer der kunne slippes løs, hvis man ikke var afhængig af en fast månedsløn.
Rent byggeteknisk burde et halmhus ikke være et problem, da der samlet erfaringer gennem flere hundrede år. Måske en studietur til USA.
Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Det lyder jo lokkende med de bilige materialer osv. Men jeg tror vi er mange der lige vil se lidt erfaringer på DANSK jord inden vi tør kaste os selv og hele familien ud i disse projekt typer. Så det bliver meget spændende at følge "frilænderne" i de kommende år, og andre der ligeledes tør gå i front.
I vinteren har jeg fulget en udsendelses række på "Discovery" der fulgte et område i skotland med økologisk/bæredygtigt byggeri. Her var der ikke nogen krav til at det var gør det selv, faktisk blev de fleste huse her bygget af proffer, og de fleste hvis ikke alle så var det velisolerede træhuse.

Personligt tror jeg nok mere på middelvejen mellem disse to projekter. At anvende kendte teknologier, og så samtidigt foretage en stor del ar arbejdet selv.

Jeg har da draget nogle erfaringewr fra mit eget garagebyggeri. Garagen er bygget så den overholder diverse isoleringskarv osv som et sommerhus, men kunne meget nemt være lavet efter helårshusenes krav til isolering osv. Min garage er bygget som en stolpe konstruktion på et støbt fundament med støbt isoleret gulv, med en udvendig klinke beklædning i malet lærk. Og taget er med rejsning og tegl.
Hvis man bygger et nyt hus efter disse principper og man samtidigt tør tage fri fra jobbet i et halvt år, og har alieret sig med håndværkere hvor man kan gå til hånde og på den måde spare en del af løn omkostningerne, så er der gode muligheder for at få en god bolig til en relativ billig pris, og samtidig enbolig der ikke skiller sig helt så vildsomt ud fra mængden som halmhusene og dermed sikkert også kan sælge hvis man vil rykke teltpælene til et andet område..

Venligst Njord smile

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af njord (den 31-05-2002).]

MVH Njord
Kan man sælge det igen - vanetænkning!

Pointen ved denne type byggeri er jo netop, at du slipper for gældsbyrden. Hvis dit hus har kostet 2-300.000 er dette spørgsmål ikke særligt relevant længere. Set over 20 år er det en særdeles lav husleje.
Jeg tror faktisk jeg er frisk på at bygge et halmhus hvis der kommer er ligende projekt i min nærhed.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej Per

Du har da meget ret i din påstand om vanetænkning. Men for mig er det også et spørgsmål om sikkerhed for min familie, også indeklimamæssigt osv. Her ved jeg at det kan lade sig gøre med et træhus, det har også været tabu at bygge i træ i mange mange år. Når jeg tænker tilbage til TV udsendelsen, så viste der sig jo også råd / omsætningsproblemer i en væg der var 6-7 år gammel. Dette kan ikke være sundt fo indeklimaet !!

Hvis alternativet til et halmhus prismæssigt, i materiale priser, er 200.000 kr for et træ hus vil jeg gerne have denne gæld, for til gengæld at have lidt mere "sikkerhed" for mit husprojekt. Men at slippe for sin husgæld er da en lækker tanke.

Noget helt andet ved disse alternative huse og materialer er hvad med kloak, el osv. Hvad gør alle de "autoriserede" håndværkere når de skal ind og deltage i processen med byggeriet ??

Jeg glæder mig til at følge "Friland" på DR2, så drop bare fodbolden for min skyld.

Der er mange dejlige tanker i projektet, så det bliver meget spændende at følge projektet og specielt også at vende tilbage om 5 - 10 - 15 år for t se hvordan drømmene er gået. Personligt tror jeg på ejendomsretten og at det på mange måder havde været lettere at udstykke i enkelt parceller og på den måde undgå at skabe en andelsforening. Byggerierne er meget forskellige og det kan derfor give lidt problemer på længere sigt, me jeg håber det da ikke.

Venligst Njord wink smile

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også