Det lyder jo lokkende med de bilige materialer osv. Men jeg tror vi er mange der lige vil se lidt erfaringer på DANSK jord inden vi tør kaste os selv og hele familien ud i disse projekt typer. Så det bliver meget spændende at følge "frilænderne" i de kommende år, og andre der ligeledes tør gå i front.
I vinteren har jeg fulget en udsendelses række på "Discovery" der fulgte et område i skotland med økologisk/bæredygtigt byggeri. Her var der ikke nogen krav til at det var gør det selv, faktisk blev de fleste huse her bygget af proffer, og de fleste hvis ikke alle så var det velisolerede træhuse.
Personligt tror jeg nok mere på middelvejen mellem disse to projekter. At anvende kendte teknologier, og så samtidigt foretage en stor del ar arbejdet selv.
Jeg har da draget nogle erfaringewr fra mit eget garagebyggeri. Garagen er bygget så den overholder diverse isoleringskarv osv som et sommerhus, men kunne meget nemt være lavet efter helårshusenes krav til isolering osv. Min garage er bygget som en stolpe konstruktion på et støbt fundament med støbt isoleret gulv, med en udvendig klinke beklædning i malet lærk. Og taget er med rejsning og tegl.
Hvis man bygger et nyt hus efter disse principper og man samtidigt tør tage fri fra jobbet i et halvt år, og har alieret sig med håndværkere hvor man kan gå til hånde og på den måde spare en del af løn omkostningerne, så er der gode muligheder for at få en god bolig til en relativ billig pris, og samtidig enbolig der ikke skiller sig helt så vildsomt ud fra mængden som halmhusene og dermed sikkert også kan sælge hvis man vil rykke teltpælene til et andet område..
Venligst Njord

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af njord (den 31-05-2002).]