Dykpumpe - hvilken føring til nedløbsrør?

Hej,
Jeg har et kolonihave hus hvor der er en samlebrønd til regnvand, dræn mm. I samlebrønden har jeg en dykpumpe. Jeg ønsker at pumpe vandet fra samlebrønden over i et nedløbsrør (som går videre ud til en kloak). Men hvad er den mest optimale rør føring fra dykpumpen og til nedløbsrøret? Det behøves ikke være den dyreste og perfekte løsning. Det skal være billigt og virke. Obs - røret skal nedgraves.

Derudover hvordan kobler jeg det mest optimalt på nedløbsrøret?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen er regnvand ikke også fra nedløbsrør, for så kommer du da til at pumpe ret længe. Og hvorfor fører du ikke vandet direkte fra samlebrønd til kloak brønd. Det er billigere i strøm og uden vedligeholdelse.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 03-05-2020 20:39:21

Jamen er regnvand ikke også fra nedløbsrør, for så kommer du da til at pumpe ret længe. Og hvorfor fører du ikke vandet direkte fra samlebrønd til kloak brønd. Det er billigere i strøm og uden vedligeholdelse.


Fik ikk formuleret det helt korrekt. Der hvor nedløbsrøret går ned er der i forvejen gravet et rør ud til kloakken. Derfor er det nemmest  at pumpe det derhen til.. istedet for at skulle trække er rør 15 m yderligere parallelt med røret fra nedløbsrøret til kloakken. 


Det der betyder noget er om vandet af sig selv kan løbe fra samlebrønd og han til røret der er gravet ned.Altså dybde på røret fra nedløb og dybde på samlebrønd.
Så når du vil have røret fra pumpe brønden nedgravet så ville jeg altid foretrække at grave de 15 m. eller mindre for at få det tilslutte direkte til kloak.
Når det er sagt så kan jeg godt forsøge at svare på dit spørgsmål. Du kan grave en almindelig 3/4" haveslange ned og lade den gå ind i nedløbsrøret.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 03-05-2020 21:58:37

Det der betyder noget er om vandet af sig selv kan løbe fra samlebrønd og han til røret der er gravet ned.Altså dybde på røret fra nedløb og dybde på samlebrønd.
Så når du vil have røret fra pumpe brønden nedgravet så ville jeg altid foretrække at grave de 15 m. eller mindre for at få det tilslutte direkte til kloak.
Når det er sagt så kan jeg godt forsøge at svare på dit spørgsmål. Du kan grave en almindelig 3/4" haveslange ned og lade den gå ind i nedløbsrøret.

Ja kan godt følge dig. Men det skal bare være en nem løsning (som også holder). Hvis jeg bruger en almindelig slange og den skal om eks et hjørne kan den jo potentielt slå et knæk? Eller måske jorden bliver presset sammen om den. Hvad med et afløbsrør 32mm?

Der er jo mange ufortalte forhold så det er ikke nemt at give præcis svar.
Dykpumpe skal vel kunne tages op, så ved selve pumpen er det en fordel at det er fleksibel slange. Og så skal der en overgang til noget fast rør. Det er ikke lige ud af landevejen når vi taler kloak rør. Men en overgangsmuffe til noget mindre og så en god tape kan sikkert løse problemet. Min dykpumpe fra kælderbrønd går i en overgang fra 50 -> 32 mm Den fleksible slange fra pumpen er så omviklet med tape så den passer i 32 mm muffen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 04-05-2020 21:52:00

Der er jo mange ufortalte forhold så det er ikke nemt at give præcis svar.
Dykpumpe skal vel kunne tages op, så ved selve pumpen er det en fordel at det er fleksibel slange. Og så skal der en overgang til noget fast rør. Det er ikke lige ud af landevejen når vi taler kloak rør. Men en overgangsmuffe til noget mindre og så en god tape kan sikkert løse problemet. Min dykpumpe fra kælderbrønd går i en overgang fra 50 -> 32 mm Den fleksible slange fra pumpen er så omviklet med tape så den passer i 32 mm muffen.

 Ja det var sådan jeg nok havde tænkt det. Enten at benytte et 32, 40, eller 50mm afløbsrør til den primære føring. Og så koble en fleksibel slange fra pumpen til føringen. Havde tænkt en fast føring med 32 mm var nok. Men da jeg kiggede på røret den anden dag syntes jeg det så meget lille ud, og kan evt stoppe hvis der skulle komme fremmed legeme deri. Hvad med 40 eller 50mm istedet? Tænker måske 40 kunne være fint?

Nu ved jeg ikke hvilken rørstørrelse du har på pumpen nu, eller hvad størrelse pumpe. Men hvis det nye rør er lidt større end din nuværende rør så vil det gå godt. Er det nye meget større kan der komme bundfældning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis