LK gruppetavle i værksted

Er ved at lave et lille værksted på min private grund (Så ikke erhverv eller industri)
og vil i den forbindelse etablere en lille gruppetavle spørgsmålet lyder er en LK UG-6 fint nok eller skal jeg finde en IP 55 med forskruninger ..?

Hvad jeg har hørt skal man i dag op i 1g6 mm2 jordledning fra rionet og til værksteds gruppetavle ..?
også 1g6 mm2 jordledning mellem husets og værksteds gruppetavle ..?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er kun hvis du lægger jordledning alene. Fører du f.eks. 5 x2,5 mm2 ud til værksted så er denne jordledning ok.
Er værkstedet tørt så er en almindelig UG 6 fint.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du kører direkte til jordskinne/plint i gruppe Tavle, så skal du bŕuge 6 mm2, men det er lovligt med 2,5 til nærmeste stikkontakt såfremt ledningen er mekanisk beskyttet, er den ikke det skal det være 4 mm2 
Altså 2,5 mm2 fra rionet til jordplint HVIS den lægges i rør i væggen.
i øvrigt mener jeg kun at rionet SKAL jordes hvis de har forbindelse til flere rum. Men det er altid godt at gøre alligevel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så kan jeg bare smide en 1x2,5 mm2 i et 16mm flexrør ned til rionet
Tak for svar

Jordklemme fast monteret i toppen som på en LK Gruppetavle UG12 er det et krav i dag eller kan jeg bare benytte
Jordklemme for DIN skinne
https://www.greenline.dk/k/elartikler/tavlemateriel/tavlemateriel-diverse/p/jordklemme-for-din-skinne

Annonce
Begge dele er ok. Men den i toppen tager jo ikke plads på din skinne. Klemmen + ledninger ind til den.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Er det ok at montere en for sikring på 20A 4-Pol i husets eltavle foran 5x2,5mm2 også bagud en 16A 4-Pol i værkstedets tavle

Havd skulle grunden være til dette ?? Det kan jeg ikke lige se formålet med. Men jeg må nok sige at du bevæger dig på kanten af og ganske sikkert også over hvis du vil bruger 2,5 mm2 på en 20A...
Hvorfor vil du have en tavle op i garagen 
Der skal efter de nye bestemmelser foreligge en beregning før man må bruge 2,5 mm2 ved 16 A sikringer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis