LK gruppetavle i værksted

Er ved at lave et lille værksted på min private grund (Så ikke erhverv eller industri)
og vil i den forbindelse etablere en lille gruppetavle spørgsmålet lyder er en LK UG-6 fint nok eller skal jeg finde en IP 55 med forskruninger ..?

Hvad jeg har hørt skal man i dag op i 1g6 mm2 jordledning fra rionet og til værksteds gruppetavle ..?
også 1g6 mm2 jordledning mellem husets og værksteds gruppetavle ..?
Er ved at lave et lille værksted på min private... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for alle svar :-)

Ide var at skete der noget så skulle 16A i garagen springe først.
Mener bare jeg havde hørt det med de 20A i den første tavle er fint da den virker som kortslutningsbeskyttelse og man bagud sikker med 16A

Mulighed for udvidelse da jeg vil have flere komponenter i garage tavlen

Hvad bruger man så af sikring ved 2,5mm2 i dag kun 13A ..?

men det er måske bedre at gå efter automatsikringens typen C 16A i hus og B 16A i værkstedet så man på den måde sikre sig den springer først
ifld. sikkerhedsstyrelsens vejledning for simpel dimensionering hedder det 10 A = 1,5 mm2, 13 A 2,5 mm2 16 A = 4mm2 20 A = 6 mm2, du kan finde det på sik.dk eller søg på simpel dimensionerings vejledning, man kan nøjes lovlig med mindre kvadrat men så kræver det at der foreligger en komplet og korrekt dimensionering.
For at være sikker på at den ene springer før den anden skal der være selektivitet. Og det er der ikke imellem de forskellige typer af automat sikringer.
Og med det samme du udvider med andre grupper i garagen så er den " bagud" overbelastnings sikkerhed jo røget sig en tur.
Men ellers har du fat i noget rigtigt, men man bruger det mest ved motor installationer. Her kan det være en fordel at der sidder en større sikring foran som udgør kortslutnings beskyttelse af kablet og tæller man motorværns indstillinger + evt. styrelednings sikring  sammen og det udgør så over belastnings beskyttesen

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis