Hvor lang ventetid?

Jeg har min ansøgning om byggetilladelse af et nyt enfamilies parcelhus liggende hos kommunen på fjerde uge.
Efter i dag at have ringet til teknisk forvaltning har jeg nu fået at vide at min sag ligger nummer 5 i bunken af ansøgninger. En evt. byggetilladelse kunne derfor tidligst være klar en gang i januar.

Der er derfor ingen udsigt til at kommunen kan overholde de 3 - 4 uger de fra starten fortalte behandlingen af sagen ville tage. Nu bliver det snarere 6 - 7 uger!

Jeg har i "brs98" læst følgende: "Har kommunalbestyrelsen ikke reageret inden 2 uger fra den dag, anmeldelsen er modtaget, kan arbejdet påbegyndes." Som jeg læser det dækker det dog kun bygninger op til 50m2 eller nedrivning af eksisterende huse.

Jeg mener dog at have læst et eller andet sted om en 5 ugers regel men jeg kan ikke finde ud af hvor.



Mit spørgsmål er derfor hvorvidt der findes en generel tidsgrænse for hvor lang tid en kommune må bruge på at behandle en sag om byggetilladelse?

Nogen der kan hjælpe???

På forhånd tak.
Morten Nielsen

Med venlig hilsen
Morten Nielsen
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Mit spørgsmål er derfor hvorvidt der findes en generel tidsgrænse for hvor lang tid en kommune må bruge på at behandle en sag om byggetilladelse?



Det mener jeg ikke der er, når det gælder tilladelsessager.

Hjørring kommune har defineret nogle kvalitetsmål for deres sagsbehandling.

Konkrete kvalitetsmål for byggesagsbehandlingen:
· at alle ansøgere (projekterende eller ejere) kontaktes inden 1 uge fra modtagelsen af ansøgningen, hvis ansøgningsmaterialet er mangelfuldt, eller hvis sagen af andre årsager forsinkes,
· at alle anmeldelser efter BR-S 98* og BR 95** behandles indenfor de foreskrevne 2 eller 4 uger. Hertil kommer normal postbesørgelsestid,
· at 90% af indkomne byggesager, hvor ansøgningsmaterialet er fyldestgørende og overholder gældende lovgivning, behandles indenfor 2 - 4 uger, og
· at de resterende 10% af disse sager behandles indenfor 6 uger. Denne længere sagsbehandlingstid kan opstå i perioden maj - sept.

*) Bygningsreglement for småhuse 1998
**) Bygningsreglement af 1995


Ganske fine behandlingstider.

Hvis der er lukket imellem jul og nytår så løber tiden jo hurtigt over 4 uger - det syntes jeg ikke man bør klandre forvaltningen for.

Man kunne jo også have søgt lidt tidligere, hvis det er fordi byggeriet skal igang :lol:

Mvh.

René

Sjovt nok - Det er netop Hjørring kommune der behandler min ansøgning. De har desuden åbent nogle dage i julen.

Mange tak for svaret. Jeg har desværre ikke kunnet ansøge tidligere da køb af grund/tegninger/lån/ m.m. ikke har været klar.

Jeg synes dog stadig det er en lang ventetid. Især når de fra deres side forlanger alle mulige og umulige oplysninger, at jeg så samtidig ikke kan forlange en rimelig behandlingstid.

Med venlig hilsen
Morten Nielsen
Hej smile

Vi ventede ca. 6 mdr. på vores tilladelse...

Mvh ThomasB
Hej Morten,

jeg tog netop Hjørring kommune da jeg kunne se at det var der du boede - andre kommuner har betydelig længere behandlingstid. De færreste har kortere.

Erfaringen er jo bedre projekt, ingen dispensationer giver en betydelig kortere behandlingstid.

Skal der søges dispensation skal der laves nabohøring og det tager tid.

Mangler der materiale/oplysninger i ansøgningen/projektet skal disse jo foreligge før der kan gives tilladelse, medmindre de er af bagatelagtig karakter, så kan kommunen vælge at tilføje kravet for "at-punkt" i tilladelsen.

Mvh.

René

Hej

Da vi skulle bygge om, ventede vi 4 uger på et afslag. så lavede vi planerne om, og fik tilladelsen til det nye projekt efter 8 dage. Vi bor i Frederikshavn.

MVH

Kim

www.soegaard.farc.dk
Svendborg kommune behandlede vores ansøgning om tilbygning, på kun 2 uger.

Med venlig hilsen

Claus Holm
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis