Arbejdsgang på renovering af værelse

Hej,

Jeg har kastet mig ud i at forsøge mig med at renovere et værelse selv. Hænderne vender rigtigt, og er vant til at blive brugt på mere mekaniske og elektriske ting. Viljen er stor, men jeg har nul erfaring... jeg gider dog ikke længere betale for håndværkere hvor jeg ender op med at være skuffet over resultatet.

Til sagen; et lille værelse på 12 m2 cirka, hvor jeg skal hele turen rundt - loft, vægge og gulv.
Pudsen på væggene var porøs og faldte af i store flager flere steder, da jeg rensede det gamle tapet af - så puds er fjernet.
Loftet er pillet ned - skal gerne ende op med at få monteret Troldtekt.
Gulvet skal også op, da det flere steder ligger ustabilt.

Hvordan gribes det nemmest an?
Tænkte at det nemmeste ville være at få sat ny forskalling til loftet op, inden jeg fjerner gulvet?
Jeg har vedhæftet et billede af den eksisterende forskalling. Kan jeg blot lave den nye forskalling (iht anbefalingerne fra Troldtekt) ovenpå den gamle, eller bør jeg fjerne den gamle og starte helt forfra?
Kan dampspærre betale sig at bruge krudt på, i et hus fra 1960? Jeg har 150mm rockwool på loftet, med 250mm papiruld ovenpå.


 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har ret - det er nok bedst at lave loftet først, så undgå du at lave skader på nyt gulv.

Hvis Troldtekt kommer på den eksisterende forskalling, så tilføjer du mere vægt som måske konstruktionen eller de skruer i eksist. forskalling kan ikke klare.
Det er svært at vurdere.

Dampspærre skal være i hele huset, hvis den skal have effekt. Så tilføjelse af dampspærren i denne rum vil ikke have ønsket effekt.

Når du vælger troldtek loft så er det på ingen måde tæt i samlinger, det trækker sig sammen og udvider lige som mange andre materialer. Så hvis ikke du gør noget ellers så vil der ved ende stødene komme støvpartikler ned fra de gamle isolerings måtter. Jeg har dækket et sådant loft af i et gammelt hus med den type fiberdug man bruger under grus i havebede. Det var på grund af at der på et stort område af loftet skulle være badeværelse oven på. Og her må der ikke være 2 lag dampspærre.
Ellers ville jeg absolut bruge dampspærre selv om det ikke har den store betydning nu. Men om nogle år tager du næste rum o.s.v. og til sidst har det jo en betydning.
Du skal nok pille den nuværende forskalling ned men kun et lille stykke ad gangen ellers får du alt isolering ned i hovedet. Når du har pillet 1 række ned sætter du tynd ståltråd op til at holde isolering. Det sættes på med trykluft klammer, hånd clipsemaskine eller små søm.
jeg ville lave det i følgende rækkefølge.
hugge gulv op og støbe det op igen. ( husk hærdetid på beton ca. 3 uger )
Eventuelt nye dåser og riller til el installationer
Ordne pudslaget på vægge
Lave dampspærre og forskalling
Spartle og male vægge
Sætte troldtek op
lægge det sidste gulv
lave gerikter, fodpaneler og lister
montere el


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
I må undskylde det manglende svar, men har ikke fået den sædvanlige mail ved nye indlæg!
Den eksisterende forskalling kommer ned, og så sætter jeg en ny op efter Troldtekts vejledning. Jeg har fjernet det nederste lag isolering der kan ses på billedet, da det mange steder var noget laset. Jeg tænker jeg så kan smide 45mm batts ind ved den nye forskalling.
Jeg vil fjerne den gamle forskalling stykvis, og holde styr på det med noget ståltråd.

Dampspærren var egentlig ikke så meget for at holde opstigende fugt fra loftet, men for at undgå træk, og støv fra den gamle isolering, som der nævnes ovenfor. Troldtekt pladerne er jo ret åbne, så tænkte det kunne hjælpe lidt?

Jeg har lavet en anden tråd omkring gulvet, da jeg ikke troede der var respons i denne tråd, men dybest set vil jeg gerne undgå at støbe gulv.


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også