Punkt- eller randfundament og isolering

Hej LDS'er
Jeg påtænker at købe sådan en her:
https://dihc.dk/produkt/dobbelt-trae-garage-hangar-54m%c2%b2/

Planen var at sætte den på punktfundamenter: 4 i hver side, 2 i hver ende og 4 i to rækker ned gennem midten til gulv understøtning.
Garagen skal bruges til værksted og skal dermed isoleres.
Hvor meget isolering skal der på når væggene er 44 mm?
Hvad med gulvet?
Havde tænkt at montere 45x145 reglar på tværs, montere fibercementstrimler under reglarne, smide 150 mm isolering i og derefter lægge gulvplader og trægulv øverst.
Problemet med fibercementen er at det uhyggeligt svært at komme til at montere så andre input modtages med kyshånd!
Er det overhovedet en god plan?
Andre gode ideer jeg har overset?

/lasse
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have byggetilladelse, fordi den er over 50m²
https://bygningsreglementet.dk/Administrative-bestemmelser/BRV/Sekundaer-bebyggelse/1_0_Indledning#0f7dce42-91ef-4cbe-867d-704be5c2b2ae

Udover det - måske du har allerede andre sekundære bygninger og tilføjelse af sådan en stor garage muligvis overskrider bebyggelsesprocenten - show stop.

Hvor meget isolering? Hvis du vil bruge den daglig så skal den næsten anses som et rigtigt hus: 300 -400 mm isolering.
Se evt. https://sparenergi.dk/forbruger/vaerktoejer/energiloesninger/isolering-af-let-ydervaeg-udefra

Gulvet til garage? Vil du have tunge maskiner? Hvad med beton?

Hej.
Jf. tegningsmateriale skal der udføres et randfundament.
Der skal søges om byggetilladelse da din sekundær bebyggelse vil overstige 50 m².
Ved byggeansøgning skal der oplyses bebyggelsesprocenten for matriklen.

Hvis der installeres en fast varmekilde skal isoleringsmængden svarer til nybyg jf. gældende Bygningsreglement.
Hvis der ingen fast varmekilde er kan der anvendes 100-150 mm isolering. som min.

Hvis du mener at du udfører fibercement strimler mellem træværk og terræn skal disse min. udføres 600 under terræn for rottesikring jf. gældende Bygningsreglement.

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Jeg forstår, at du vil skrue fibercement op under strøer, for at holde isolering oppe. Du kan bruge forskallinger istedet. Kan du ikke skrue oppefra, så lister i siden af strø og fyld bunden ud med eternitplader. Så kommer der heller ikke utøj ind.

Hej igen,
#1: almindelig trægulv, skal ikke fungere som garage men som værksted (træ)
#1 og #2 : Byggetilladelse og bebyggelsesprocent er der styr på.
#2 : ja, ifølge tegningen. Men jeg spurgte til om jeg kunne "nøjes" med punktfundament da det vil gøre projektet en del billigere. Har du et link til det med fast varmekilde? Det har jeg ikke kunnet finde nogen steder. Fibercementen skal skrues op som #3 nævner det.
#3: Fibercement var for at holde diverse gnavere ude af isoleringen. De kan vel godt gnave sig igennem forskallingen?

Tak for svar indtil videre :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis