Kabel mellem mur og vinduesramme

Hej,

Jeg skal have opsat nogle udendørs kameraer til overvågning. De skal have strøm fra et kabel der sidder i en indendørs stikkontakt, så jeg skal med andre ord have ført et kabel gennem min ydermur.

Jeg tænker at det nemmeste umiddelbart vil være at bore et passende hul (ca 2 cm i diameter) i kanten mellem en vinduesramme og muren. Det lader til at der der er et mellemrum hvor der vel bare sidder noget isolering af en art. Så jeg tænker at hvis jeg borer et hul i trælisterne der hvor vinduesrammen støder op til muren, så burde jeg kunne trække kablet ud og bagefter fylde hullet ud med noget passende silicone (tæt på indersiden, diffusionsåbent på ydersiden så vidt jeg kan læse mig til).

Mit spørgsmål: Kan der være noget i vejen med at lave sådan en kabelføring? Det forekommer mig at være en meget lettere løsning end at bore gennem en mur, men kan ikke finde meget om emnet så er bekymret for om der er en god grund til at det ikke er en gængs løsning?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Altså..du blander en fast kabelføring med en stikkontaktløsning. Det er vist ikke helt lovligt. Du vil vel også gerne ha en løsning hvor " nogen" ikke bare klipper kablet

Mvh Troels
@TRRA;
1) Kan ikke forestille mig der er noget ulovligt i det. Altså, indenfor sidder der en stikkontakt. I den sætter jeg en transformator hvorfra der går et 5V USB kabel til kameraet, det er det USB kabel der skal gå indefra og ud, har svært ved at se at det skulle være ulovligt.
2) Ja, en løsning hvor kablet ikke kan klippes er selvfølgelig bedst, men hvis nogen klipper kablet, så vil jeg da vide at der er noget galt og kan reagere derefter. Og selv om kablet ikke kan klippes, så vil en evt. indbrudstyv jo også kunne sætte kameraet ud af drift på andre måder, en dåse spraymaling eller lign. comes to mind. Men stadigvæk, hvis det sker vil jeg få besked fra kameraet. Så det er ikke min bekymring.
Nøøh det har du nok ret i. Det er nok alt andet lige bedre at bore ind gennem fugen/muren i en vinkel opad. Det er let at reparere. Du risikerer fugtindtrængning ved dit vindue. Men ikke stor risiko. 

Mvh Troels
Når TRRA skriver >I en vinkel opad< Så menes der sikkert udefra, så vand der evt. følger ledningen ikke løber ind. Et 2 cm hul i en vindues karm synes jeg er noget fusk. Men mindre kan vel gøre det. Og så bore i muren eller i fugen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Et billede siger mere end tusind ord :)

Det er ca. her jeg har tænkt mig at bore et hul. Efter mine beregninger vil jeg så ca. ramme isoleringen mellem mur og vindue.
Det har du ret i. Jeg vil nu nok pille listen af der går lodret ned få kablet ud  igennem i toppen, gemme kablet bag listen og sætte denne på igen. Så kan du nøjes med at save et ganske lille hak i listen til selve 5 v .ledningen nederst og du er tæt på stikkontakten.  Begynder du at bore 20 mm hul i den liste tæt på enden så flækker der et stort stykke af. Uanset hvilken type isolering der er kan du risikere at det vikler sig omkring bor. ¨Så det er nemmere at skubbe det lidt til side så du kan få stikket igennem og så skubbe isolering på plads igen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis