Gamle fliser under granitskærver i indkørsel

Hej

Jeg skal i gang med at lave indkørsel om hos min svigermor. Problemet er at der altid har været granitskærver uden nogen form for underlag, og når skærverne er kørt ned i jorden, er der med jævne mellemrum lagt et nyt lag oven på. Jeg har fået et begrænset budget at arbejde med, så den gode løsning med sand stabilgrus kan ikke komme på tale desværre. Jeg vil dog købe en fiberdug, selvom der her på siden har været heftig debat omkring virkningen af det. Mit spørgsmål er om det vil give mening at lægge gamle fliser i køresporet, overdække det med lidt grus, og derefter fiberdug og skærver? Jeg mener selv at det vil hjælpe, men er i tvivl om de overtid vil rykke sig rundt og skabe ujævne spor?

Det drejer sig om 200kvm, så derfor bliver opgaven med udgravning og grus for dyr.

Fortsat god søndag

Mvh Christoffer

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror ikke det bliver godt med fliser, medmindre der kommer et godt lag stabilgrus på, inden skærverne.
Fiberdug er en god løsning, men køb en kraftig kvalitet, prøv hos den lokale entreprenør de plejer at have det i 3-5 meters bredde.
Du skal have et vis lag skærver oven på fiberdugen ellers ligger de ikke stabilt.

Men er det ikke billigere og ikke mindst nemmere, bare at jævne ud med skærver, og så gøre det igen når der kommer kørespor.

Vi prøver igen, i morgen --
jeg kan ikke forstå hvis skærverne bliver ved med at blive kørt ned i jorden. Vi bor ned  af en hundrede år gammel grusvej. Hvis ikke jeg mange gange årligt skraber grus ind fra kanterne og væk fra midten, så kunne vi bruge uanede mængder af grus til opfyldning. Så jeg tror osse som je-ns  at det handler om at rette kørespor op en gang imellem.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej Je_ns

Tak for svaret! Problemet for hende er ukrudt der kommer op, fordi der er en stor mængde jord blandet sammen med de skærver der er der nu.

Jeg har kigget utrolig meget på fiberdug, og hvad der kan virke til en fornuftig pris. Har fundet denne 140g, hvor jeg kan få 225kvm for ca. 1500:

https://www.billigvvs.dk/byggros-bg-tex-geotekstil-25-x-25-m-140-g-303975

Vil den fungere? Ellers løber det op i virkelig mange tusinde kroner :)
Hej Kova

Det kan sagtens være i har ret i det. Det er nemlig også en ca 100 gammel indkørsel. Det kunne godt være at jeg skulle droppe dugen, og sp bare få skrabet det øverste tynde lag sten af og få renset dem. Ved at det med at rense jord fra også er en stor opgave, men hvad gør man ikke for svigermor :)
Jeg tror at noget af problemet ligger i at der er for lidt småt materiale i skærver. Når jeg får ekstra materiale ( det der nødvendigt ind imellem) så er det nedknust beton nok 0-30mm det ligger rigtig godt og skal ikke jævnes så tit. Måske kunne man ligge det i køresporet først og så skærverne over bagefter.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
C.Karlsen skrev den 03-05-2020 10:07:16

Hej Je_ns

Tak for svaret! Problemet for hende er ukrudt der kommer op, fordi der er en stor mængde jord blandet sammen med de skærver der er der nu.

 Du kunne jo vande med lidt "sæbevand" ala ukrudtsmiddel

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis