Kende forskel på skruer

Hejsa,

Jeg er ganske ny inden for gør-det-selv, og med fare for at lyde som en idiot kommer her et spørgsmål jeg håber i kan hjælpe mig med:

Jeg har overtaget ca 100 sorterings kasser med diverse skruer, men da skruernes kasser ikke er med, er jeg i tvivl om hvilke jeg kan bruge ude?
Hvordan ser jeg hvad skruen er lavet af / hvilken behandling den har fået og hvad den må benyttes til?

På forhånd tak fra en nybegynder :)
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rustfaste har typisk stemplet A2, A4 eller A6 i hovedet af skruen, lige ved siden af kærven.

Galvaniserede skruer fås i flere versioner, hvor den gule galvanisering er nemmest at spotte. Den kan du bruge til tryk-impregneret træ, og ellers generelt udenfor.

almindelig glavanisering, hvis det er gamle skruer, får typisk en hvid overflade. Dem kan du bruge udendørs, men er bedst indenfor.

"sorte"(ubehandlet stål) skruer kun til indendørs. De er typisk blanke, eller svagt rustede hvis de har ligget længe.

Er skruerne elektrolyt behandlede med en farve, er de oftest til indendørs brug, men ingen regler uden undtagelser.

 

Der findes ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar  

Rustfri er ikke magnetisk, så de er de nemmeste at tjekke.
Men ellers er det ret svært at se forskel på hvad der er hvad, men Stensens forklaring er ganske fin.

Hvis der er tale om træskuer er de fleste nok med en eller anden overflade, som gør dem mere eller mindre egnet/uegnet til udendørs brug. Det næste er hvad du skruer dem ind i, for træ er ikke bare træ, bare for at gøre forvirringen total  
Hvis det var mig, ville jeg nok bruge de skuer jeg ikke var sikker på indendørs, og så købe nye skruer hvis der skal laves noget udendørs der er beregnet til formålet.
Det er surt at lave noget udendørs og så se rust eller misfarvninger på træet/malet overflade et par måneder efter man er færdig 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også