Orme/insekter i møbeltræ. Se fotos

Fruen og jeg købte i dag disse 2 skønne store rejsekister som vi vil rengøre nænsomt og give dem mat skibslak på terpentinbasis fra Junkers. De skal stå i vores opvarmede stue med varmegenindvinding, et som bord og et stående som skab og sikkert med nogle industrihjul under så de kan flyttes ved støvsugning.

Vi var helt vilde med dem og vi vil bevare dem incl. sedler som giver dem et spændende look.

Men....de har stået i en fugtig garage et års tid og der er flyttet borebiller (eller hvad de nu hedder) ind i især den ene. Som det ses på billedet er smuld helt friskt så jeg antager at angrebet er i gang.

Er det nok at blæse dem med 10 bar trykluft, rengøre og så skibslak ovenpå i flere lag? Det er jo ret fedt med ormehuller for udseende skyld, men jeg ønsker dem jo ikke i resten af stuen???

Hvad gør andre med møbler der har ormehuller? Dør insekterne når de kommer ind i en stue med varme og som nu 38% fugtighed?

De kan vel ikke overleve i et hul med lak i???

Jeg glæder mig til svar så vi kan komme videre....og tak!


Hundefar

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan købe produkter til at smørre på træet, der er en gift der slår borebillerne ihjel, og herefter kan du male med lakken.
Der er også skimmel i træet, så en nedvaskning med rodalon først, vil gøre godt mod svampe sporerne.
Så mit forslag til behandling:
1) Nedvaskning med rodalon
2) påførelse af anti insekt middel
3) lakering

 


Så skal du have fat i noget boracol, eller lignende.
Ved ikke om det virker, men mener en tur i fryseren kan dræbe de små kræ.

Vi prøver igen, i morgen --
Den med fryseren ville virke for 60-70  år siden da vi havde offentlige frysehuse rundt på landet  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der findes da stadigvæk frysehuse  
Og store kummefrysere 

Vi prøver igen, i morgen --
Pensl med petrolium

 

uldal skrev den 03-05-2020 07:17:12

Pensl med petrolium

 Det har ingen effekt, kun på de ganske få, som det lykkes at drukne i petroleum. Det eneste man får ud af det, er et møbel, som stinker af petroleum, - men som så brænder bedre, når man vælger at kaste det på bålet, fordi man ikke orker stanken   

Det er ikke alle gamle husråd, som er værd at huske, - brug i stedet et anerkendt middel, - Protox insekt eller lignende. Jeg har set møbler "behandlet" med petroleum, der dryssede nyt frisk borestøv året efter, - det er ikke vejen frem.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også