Fra el varme til vandbåren varme....

Hej.

Jeg har en god bekendt der ser lidt på et hus m elvarme., el radiatorer.
Og i den forbindelse overves det at skifte til vandbåren opvarmning, radiator varme.

Huset er fra start 80erne.

Jeg mener at huske der er eller har været nogle fodpaneler med plads til at føre varmeslanger i.
Er der nogen med erfaringer, gode som dårlige der vil dele disse... Og gerne links til sådanne panel systemer... 

MVH Njord
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den type paneler havde jeg slet ikke overvejet eller hørt om som vandbåren....

Det jeg umiddelbart tænkte på var fodpaner med plads til varmeslanger, så de ikke skal hakkes render til og støbes over. Og så med alm radiatorer.

I huset er der nu el radiatorer, så der er plads til disse i indretningen.

Mvh njord 

MVH Njord
Hvis det er et et-plans hus, med adgang til loftet, kan der trækkes fordeling på lofted, med lodrette rør ned til radiator i de forskellige rum. Ikke lige kønt, men en mulighed.

 

Her på ejendommen havde tidligere ejer tænkt over varmespild m.m. Her var der installeret centralvarme med alle rør flot liggende over alle gulve OGSÅ forbi døråbninger og oliefyret, en smuk DFJ kedel med oliebrænder, stod og tronede inde i køkkenet.
Folk med en lidt mere pernitten tilgang til installationer vil måske finde et sådant arrangement en smule usmukt!? :)

Med venlig hilsen
ktm

 

Alternativt kan i evt. trække kabel kanaler der er store nok til at have isolerede PEX slanger liggende i, og så ellers som om det var den gamle 80'er løsning med rør på loftet.

 

Endelig er der jo også det store hug. Nemlig at hugge gulve op og lave gulvvarme. Det passer perfekt til luft/vand varmepumpe. Og så er huset også stadig el-opvarmet med den fordel det giver på elpris over 4000 kwh.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Gulvvarme løsningen med at hugge alle gulve op, efterisolere osv er sgu ikke gratis.... Og ikke indenfor af kiven, økonomisk.

Enig i det er optimalt m energiforbruget... 

MVH Njord
Min far skiftede for nogle år siden sin elvarme ud med naturgasfyr og radiatorer til vandbåren varme. Han har lagt varmerørene langs ydervæggene i disse kanaler:

https://www.lavprisvvs.dk/gabotherm-dobbelt-roerpanel-4-meter-i-hvid-185990?gclid=EAIaIQobChMIgaGwoYOW6QIVhaMYCh0QQAC0EAQYASABEgKpL_D_BwE#

I fordelingsgang og stue hev han gulvene op og lagde rørene under gulvene. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis