Slibning af bord

Hej med jer
Jeg vil gerne have slebet mit spisebord og evt. efterbehandle det med olie eller sæbe. Lakken er slidt af på overfladen. Jeg tror bordpladen er af teaktræ og benene er af egetræ.
Er der nogen der har en god ide til hvilken maskine jeg kan bruge, og hvor jeg kan leje den i København. Den må gerne være med en støvsamlerpose, så jeg mindsker snavs i lejligheden.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Køb en billig rondelsliber,og brug 240 sandpapir til at tage det øverste lag,derefter skal du bruge slibeklods,og slibe i årenes retning,også med korn 240.

bh
Hvis det ikke er massivt, men kun en finer, - så skal du godt nok passe på med slibningen, ellers har du slebet igennem fineren på et øjeblik, og så er bordet jo nærmest værdiløst, det kan jo ikke reddes igen.
Det ser ud til på billedet at der er en kantliste på bordplade, det tyder på at pladen er en spånplade med et tyndt lag finer, og dermed i mine øjne ikke egnet til nedslibning.
Men mon ikke der kommer nogle af møbel-hajerne forbi og giver deres mening til kende.
Det er med 95 procent sikkerhed et fineret bord, hvilket betyder at du har et sted i mellem 0,2-3 mm tykkelse, inden du er nede i spånpladen  
Det bedste værktøj til at hive lak af med er en ziehklinge, hvor du kan trække lakken af, og det uden at det støver i hele hytten. Sandpapir og lak er et dårligt match, da lakken "brænder" sig fast i papiret, og dermed skal du skifte papir hele tiden.
Du skal være helt sikker på at du har fjernet alt, som i ALT, lak inden du begynder at bruge olie, fordi hvis der bare er den mindste rest lak tilbage vil olien ikke bide, og du vil få en "plettet" overflade.
Den bedste måde at tjekke om der er mere lak tilbage er en hårdt opvredet klud, som du kører over med. Du vil kunne se tydelig forskel på træ der bliver vådt og træ der er beskyttet af lak og dermed ikke bliver vådt.
Men du skal huske at træet skal være helt tørt inden du bruger olie.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis