Diameter på runde bordben mindre end diameteren på hullerne under bordpladen

Hej
Jeg har anskaffet mig et fint gammelt bord. Problemet er at diameteren på bordbenene er mindre end diameteren på hullerne under bordpladen, så det ryster, når man rører det.

Nogle ideer til hvordan man kan fylde hullerne ud eller på anden måde få bordet gjort stabilt?

Bedste hilsner

Esben

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du kigger op i huller under bordplade, så ses at der er slået gevind i hullet. Det tilsvarende gevind på det viste ben er rykket af eller på anden måde taget af.  
Min kones gamle bedstefar ( møbelfabrikant ) gav mig engang et råd når der er lidt slup imellem tap og hul i stole. Du skal smøre tappen godt med lim, vikle en nylonstrømpe omkring og smøre med lim igen, før det bankes på plads. Men tilsyneladende er der så stor en forskel at selv en almindelig sok ikke kan klare problemet.
Og hvis du bruger sokkemetoden, smører med polyertanlim kan det måske holde, men du mister jo muligheden for at skille det ad igen. ( husk et der forinden skal fugtes lidt )

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du har adgang til en drejebænk, kan du dreje en bøsning i træ til at kompenserer for differencen i diameter på hhv. bordben og hullet i bordet.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg ville mig langt væk fra PU lim, dels sviner det (og det er svært at fjerne igen) og dels er limen ikke særligt stærk. Hvis ikke det skal kunne skilles ad igen, ville jeg enten bruge epoxy- eller montagelim. Begge har den fordel at de fylder hullerne ud. Hvis du vælger denne løsning skal du lige holde øje med at bordbenene ikke bliver limet skævt i 🙂

Med venlig hilsen

Anders

Pu lim sviner ja. så man skal ikke have det på gulvet. Men det ekspanderer og er meget stærk så det er netop den der er bedst til at udfylde med.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 02-05-2020 20:46:23

Pu lim sviner ja. så man skal ikke have det på gulvet. Men det ekspanderer og er meget stærk så det er netop den der er bedst til at udfylde med.

Det med styrken er der nu delte meninger om, se f.eks. her (Gorilla Glue er at sammenligne med PU lim):

https://woodgears.ca/joint_strength/gorilla_glue.html 

Jeg vil fortsat anbefale epoxy- eller montagelim

Med venlig hilsen

Anders

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
I tidligere tid, kan jeg huske vi viklede vådt avispapir om benet og voldede det i bund.

 

Jeg er ikke "youtube uddannet" og har kun min egen erfaring med PU lim og den siger tilfredsstillende.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg er bestemt heller ikke uddannet på Youtube, men min erfaring siger, at der er mange bedre alternativer til PU lim, der både er stærkere og samtidigt sviner mindre og er lettere at arbejde med. 

Med venlig hilsen

Anders

Tusind tak for hjælpen alle sammen!

Jeg brugte nylonsok og PU lim og det fungerer godt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også