Forskalling, Troldtekt, dampbremse og Ventilationskanaler!!!

Byggeriet af vores hus (selvbyg) skrider stille fremad. Jeg skal snart montere dampbremse under mine spær (i-bjælker pr. 60cm). Jeg skal under dampbremsen ha' forskalling pr. 30 eller 40 cm ift. at støtte dampbremsen når der blæses isolering i taget. Jeg er så i tvivl om flere ting:

1. Jeg har ventilationskanaler der skal ned gennem dampbremsen. Der har jeg monteret krydsfiner plant med underkant spær så der er fast underlag hvor ventilationskanalerne skal gennem loftet. Der skal så tætnes med en krave mod dampbremsen. Det jeg er i tvivl om er hvordan jeg afslutter kanalerne. Det bedste ville nok være at skære kanaler til så de flugter med underside af færdigt loft. Men så skal jeg være sikke på opbygningen af forskalling og lofttype først. Jeg har ikke valg om det skal være 35mm troldtekt line, 25mm alm troldtekt og om der eventuelt skal gipsloft i værelser og bade, så det kun er i de store rum der er troldtekt... Er der en måde jeg kan afslutte mine ventilationskanaler og stadig ha fleksibiliteten til at vælge forskellige tykkelser loft senere?

2. Forskallig... Jeg overvejer flere opbygninger af forskallingen. Jeg ville egentlig gerne ligge 95x21mm på langs af huset, altså på tværs af spær og så ligger et krydsende lag 95x21mm på den anden led med cc60cm som troldtekt kan monteres i. MEN da jeg vil ha troldtekst liggende i længde retningen af huset vil forskallingen dertil så ikke følge pladerne...er det ok eller skal forksallingen til troldtekt følge pladernes længderetning?
Et alternativ kunne være 95x45 mm reglar som forskalling. Så skal el bare bores gennem. En tredje mulighed er at bruge 25x100mm forkalling og så kun ha det ene lag under spærene. Det er mere udfordrende på elsiden, men med forlængerstykker bliver der jo ok plads til samling af ledninger (25mm forskalling + 35 mm troldtekt = 60 cm)...

Nogle gode råd ift overstående?

3. Min sidste udfordring er om jeg kan ha en dampbremsen i vådrum. Man må jo ikke ha dampspærre, men en bremse er jo noget andet. Grunden til at jeg gerne vil ha den der er at der skal blæses isolering i væggene, og det er meget nemmere bare at montere dampbremsen på hele ydervæggen og blæse op, end at skulle til at lave det anderledes ved vådrum. Forslag?

Vægge har følgende opbygning

21 mm træbeklædning
21 mm afstandsliste til ventilation
18 mm vindplade asfaltimgrægneret træfiber
2x195mm spærtræ
390 mm indblæst træfiberisolering
dampbremse
21mm træforskalling vandret
45mm lægter lodret
45mm træfiber isoleringsbatts
12,5 mm fibergips (15mm i vådrum)

Tager er sådan:

tagpap 2 lag
tagkrydsfiner
45mm lægte til ventilation
18mm træfiber udertagsplade
500mm steico i-spær
500mm indblæst træfiberisolering
dampbremse
forskalling... uafklaret...
loft... ufklaret troldtekt 25mm, 35mm eller gips....


eliteMario
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. Tjek med producenten af dine ventilations ventiler. Men jeg hvis det drejer sig om forskel på 10 mm så vil jeg være rolig.  Røret kan godt skæres lidt mindre, fordi der kommer ventilramme ind i vent. rør. Se evt. https://www.billigventilation.dk/images/PDF/kir%20manual.pdf

2. Tjek med Troldtekt, men jeg mener det er ok.

3. Dampbremsen vil øger risiko for råd. Det er bedst at undgå denne risiko, selvom du har træfiberisolering. Undersøg om det er muligt at montere fibergips som kan holde isoleringen på plads.
1. Du laver bare dine rør lange nok ved montering. De er ret lette at skære kortere med pladesaks. Der monteres en afslutningsring med slutmontage. Denne skal skrues op med 3-4 tynde skruer så krydsfiner er rigtig godt der. Vælger du vinkelsliber til opgaven så pas på dine glasruder, malede overflader o.s.v. så det ikke rammes ar varme gnister.
2. Hvis du bruger den kraftige forskalling alene på langs af huset så er det ok. El installation er ikke mere udfordrende, da lofts dåser typisk er 55 mm og kabler kan let smutte imellem dampspærre og forskalling. Der findes lofts dåser som ligner PL dåsen, men som kan justeres i højde efter montering. De forhandles af lavpris butikker som Jem og f. Harald f o.lign. Den type har jeg god erfaring med.
3. I stedet for fermacel kan du bruge vindpap eller fiberdug til at danne denne barriere. Blot skal det være meget diffusions åben.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 02-05-2020 16:44:45

1. Du laver bare dine rør lange nok ved montering. De er ret lette at skære kortere med pladesaks. Der monteres en afslutningsring med slutmontage. Denne skal skrues op med 3-4 tynde skruer så krydsfiner er rigtig godt der. Vælger du vinkelsliber til opgaven så pas på dine glasruder, malede overflader o.s.v. så det ikke rammes ar varme gnister.
2. Hvis du bruger den kraftige forskalling alene på langs af huset så er det ok. El installation er ikke mere udfordrende, da lofts dåser typisk er 55 mm og kabler kan let smutte imellem dampspærre og forskalling. Der findes lofts dåser som ligner PL dåsen, men som kan justeres i højde efter montering. De forhandles af lavpris butikker som Jem og f. Harald f o.lign. Den type har jeg god erfaring med.
3. I stedet for fermacel kan du bruge vindpap eller fiberdug til at danne denne barriere. Blot skal det være meget diffusions åben.

 Tak for råd.

1 Ift afstandene vil det hjælpe med ventilrammer, men er lidt i tvivl hvordan de monteres på troldtekt. Krydsfineren ligger jo længere oppe bag dampbremsen så skruerne så igennem troldtekten og forbi forskallingen/luft og så kommer dampbremsen og derefter krydsfiner. Jeg tænker jeg i så fald får huller i dampbremsen med mindre jeg laver nogle ringe af krydsfiner og skurer under dampbremsen? Håber du forstår hvad jeg mener... 


2 Jeg tror jeg monterer de 25x100 forskalling på langs af huset så... hvis jeg så finder ud af at jeg vil ha gips i nogle rum kan jeg smide et krydsende lag 21x95 på og gips... så ender det også nogenlunde i samme tykkelse som 35mm troldtekt.

3. Jeg ser om jeg kan finde en stump fiberdug. Jeg tænker denne løsning skal være i hele vådrummet og ikke kun i vådzonen? der er jo kun vådrumsmembran i vådzonen men der kommer vådrumsmaling i resten af rummet, og det er jo også tæt...

eliteMario
konstruktør3000 skrev den 02-05-2020 16:21:54

1. Tjek med producenten af dine ventilations ventiler. Men jeg hvis det drejer sig om forskel på 10 mm så vil jeg være rolig. Røret kan godt skæres lidt mindre, fordi der kommer ventilramme ind i vent. rør. Se evt. https://www.billigventilation.dk/images/PDF/kir%20manual.pdf

2. Tjek med Troldtekt, men jeg mener det er ok.

3. Dampbremsen vil øger risiko for råd. Det er bedst at undgå denne risiko, selvom du har træfiberisolering. Undersøg om det er muligt at montere fibergips som kan holde isoleringen på plads.

 Mener du at jeg skal monterer fermacell der hvor dampbremsen ville side, og så installationslag uden på det og så fermacell igen? eller bygge vægge helt ud til yderste lag og så fermacell på? Det ha den lille ulempe at jeg så ikke kan få isoleret før jeg har lavet el og vvs... jeg vil godt isolere først, og så lave alt det bagefter i installationslaget..


eliteMario
Ventilations studs kan monteres som du beskriver med et ekstra lag krydsfiner. Men man kan også skrue 3 selvskærende skruer inde fra og skråt igennem ventilations studs og ud at få fat i røret.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 03-05-2020 12:53:00

Ventilations studs kan monteres som du beskriver med et ekstra lag krydsfiner. Men man kan også skrue 3 selvskærende skruer inde fra og skråt igennem ventilations studs og ud at få fat i røret.

 Nåå ja, havde ikke tænkt på at jeg kan skrue ventilrammen på indvendig... super... så fører jeg bare alle kanaler ned til 50 cm under spær. Super. Tak



eliteMario
eliteMario skrev den 03-05-2020 10:16:57

 Mener du at jeg skal monterer fermacell der hvor dampbremsen ville side, og så installationslag uden på det og så fermacell igen? eller bygge vægge helt ud til yderste lag og så fermacell på? Det ha den lille ulempe at jeg så ikke kan få isoleret før jeg har lavet el og vvs... jeg vil godt isolere først, og så lave alt det bagefter i installationslaget..

Undskyld jeg har glemt du har installationslaget. Det giver ikke mening med fermacell som jeg har sagt.
Dampbremse ER dampspærre med større gennemtrængelighed for vanddamp.
Hvis du skal absolut have dampspærre der, så vil jeg nok anbefale at bruge stål profiler til installationslaget i badeværelset.

Men tjek med producenter af træfiber isolering, hvad anbefaler de? Du må være ikke den første i denne situation.

ev elmand skrev den 03-05-2020 12:53:00

Ventilations studs kan monteres som du beskriver med et ekstra lag krydsfiner. Men man kan også skrue 3 selvskærende skruer inde fra og skråt igennem ventilations studs og ud at få fat i røret.

 Nu har jeg monteret korte stykker ventilationsrør ved alle ventiler, så de stikker 40-45 mm ned under spær. Jeg kan så se at den ventilationsstuds/ventilramme der kommer med tætning er 90mm og den på 50mm er uden tætning... Den på 90mm er for lang og hvis jeg bruger den korte på 50mm har jeg jo ingen tætning??? 


Link Denne er 90mm og derfor for lang.

Link Denne passer i længden men har ingen tætning...

Link Bruger man så et indløbsrør istedet?


eliteMario
Du kan ikke bruge indløbsrør den er glat inden i.
Ventilations studs har stort gevind indvendig så KIR eller KSU ventilens hakker i siden kan gribe fast når man skruer denne op.
Jeg går ud fra at dine rørstumper går igennem dampspærre og at der er tætnet rundt om dem i forhold til dampspærre. Så har det minimal betydning med tætningslæber der. Den lille smule luft der eventuelt kan sive ud kommer samme sted hen som det der går igennem ventilen.
Er du ikke helt tilfreds med det, så er der den løsning at man kan tage fugemasse på fingeren og køre det rundt i kanten oppe i røret efter montering. Der findes specielt fuge / tætnings masse til ventilationsrør men acryl fugemasse er meget mere behagelig at få på fingrene.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 18-05-2020 19:21:41

Du kan ikke bruge indløbsrør den er glat inden i.
Ventilations studs har stort gevind indvendig så KIR eller KSU ventilens hakker i siden kan gribe fast når man skruer denne op.
Jeg går ud fra at dine rørstumper går igennem dampspærre og at der er tætnet rundt om dem i forhold til dampspærre. Så har det minimal betydning med tætningslæber der. Den lille smule luft der eventuelt kan sive ud kommer samme sted hen som det der går igennem ventilen.
Er du ikke helt tilfreds med det, så er der den løsning at man kan tage fugemasse på fingeren og køre det rundt i kanten oppe i røret efter montering. Der findes specielt fuge / tætnings masse til ventilationsrør men acryl fugemasse er meget mere behagelig at få på fingrene.

 Ok. Ja, rørstumperne går netop fra bøjning oppe i tagkonstruktionen og ned gennem dampspærre/bremse og til UK loft. Jeg har dog allerede købt Airy ventiler som sidder med nogle stålstykker med tænder som klemmes fast. Derfor kan disse i teorien godt sidde i et indkøbsrør. Jeg tror jeg tætner omkring rørstumperne og kommer videre og så må jeg løse det når jeg engang om lang tid når der til :) 


eliteMario
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også