Forskalling, Troldtekt, dampbremse og Ventilationskanaler!!!

Byggeriet af vores hus (selvbyg) skrider stille fremad. Jeg skal snart montere dampbremse under mine spær (i-bjælker pr. 60cm). Jeg skal under dampbremsen ha' forskalling pr. 30 eller 40 cm ift. at støtte dampbremsen når der blæses isolering i taget. Jeg er så i tvivl om flere ting:

1. Jeg har ventilationskanaler der skal ned gennem dampbremsen. Der har jeg monteret krydsfiner plant med underkant spær så der er fast underlag hvor ventilationskanalerne skal gennem loftet. Der skal så tætnes med en krave mod dampbremsen. Det jeg er i tvivl om er hvordan jeg afslutter kanalerne. Det bedste ville nok være at skære kanaler til så de flugter med underside af færdigt loft. Men så skal jeg være sikke på opbygningen af forskalling og lofttype først. Jeg har ikke valg om det skal være 35mm troldtekt line, 25mm alm troldtekt og om der eventuelt skal gipsloft i værelser og bade, så det kun er i de store rum der er troldtekt... Er der en måde jeg kan afslutte mine ventilationskanaler og stadig ha fleksibiliteten til at vælge forskellige tykkelser loft senere?

2. Forskallig... Jeg overvejer flere opbygninger af forskallingen. Jeg ville egentlig gerne ligge 95x21mm på langs af huset, altså på tværs af spær og så ligger et krydsende lag 95x21mm på den anden led med cc60cm som troldtekt kan monteres i. MEN da jeg vil ha troldtekst liggende i længde retningen af huset vil forskallingen dertil så ikke følge pladerne...er det ok eller skal forksallingen til troldtekt følge pladernes længderetning?
Et alternativ kunne være 95x45 mm reglar som forskalling. Så skal el bare bores gennem. En tredje mulighed er at bruge 25x100mm forkalling og så kun ha det ene lag under spærene. Det er mere udfordrende på elsiden, men med forlængerstykker bliver der jo ok plads til samling af ledninger (25mm forskalling + 35 mm troldtekt = 60 cm)...

Nogle gode råd ift overstående?

3. Min sidste udfordring er om jeg kan ha en dampbremsen i vådrum. Man må jo ikke ha dampspærre, men en bremse er jo noget andet. Grunden til at jeg gerne vil ha den der er at der skal blæses isolering i væggene, og det er meget nemmere bare at montere dampbremsen på hele ydervæggen og blæse op, end at skulle til at lave det anderledes ved vådrum. Forslag?

Vægge har følgende opbygning

21 mm træbeklædning
21 mm afstandsliste til ventilation
18 mm vindplade asfaltimgrægneret træfiber
2x195mm spærtræ
390 mm indblæst træfiberisolering
dampbremse
21mm træforskalling vandret
45mm lægter lodret
45mm træfiber isoleringsbatts
12,5 mm fibergips (15mm i vådrum)

Tager er sådan:

tagpap 2 lag
tagkrydsfiner
45mm lægte til ventilation
18mm træfiber udertagsplade
500mm steico i-spær
500mm indblæst træfiberisolering
dampbremse
forskalling... uafklaret...
loft... ufklaret troldtekt 25mm, 35mm eller gips....


eliteMario
Byggeriet af vores hus (selvbyg) skrider stille... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du har tilsyneladende ret i forhold til indløbsrør
Her er uddrag af specifikationer: Ventilhuset kan skjule flangekanten af ventilrammer, indløbsrør mm op til følgende størrelser o.s.v.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også