Nest i bondetema.

Jeg vil gerne lave et stærkt men bondegårdsagtig konstruktion til min nest i soveværelset, som skal kunne have en bæreevne op til 200 kg fra den tværgående stolpe, men jeg er i tvivl om hvilken slags træ og tykkelse jeg skal bruge og hvordan jeg bedst samler det så samlinger blive stærkest mulige.

Min tanke er to lodrette stolper som går næsten til loftet, den tværgående forestiller jeg mig støttes dels af at ligge oven på de lodrette, men også understøttes af to stolpersom som går på skrå fra den lodrette til den tværgående.

gulv til loft højde 2,50m
Væg til væg mål 3,11m

Kom gerne med input foreslag til konstruktion af min nest ☺️

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er en/et nest? Er det blot en hems?

Nest er Sovested/seng.
Du må beskrive dit projekt noget mere detaljeret, så vi kan følge din tankegang og vejlede dig bedre til at opnå et brugbart resultat.

Prøv at søge på bindingsværk. Der findes et hav af samlinger der er stærke og smukke, men de kræver lidt håndelag og masser af tid med tommestokken, hammer, sav og stemmejern.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det var nettop ordet jeg søgte bindingsværk, havde set mig blind på det, men hvilken type træ skal jeg bruge hvis det skal have den ønskede bæreevne?

soveværelset er 5x3 i runde tal. I enden på den ene væg er der en terrassedør og et skabselement. Står man i terrassedøren er der en dør til højre ud til gangen og til vendte skabet. På væggen til venstre er i højden 150 placeret et 1,5m langt 40 cm højt vindue. Resten af rummet er således et mørkt hjørne som jeg gerne vil gøre til et hyggeligt fredeligt elskovshjørne (nest/rede/seng) for at lukke rummet af til resten af soveværelset ville jeg udvendigt på konstruktionen sætte noget gardin i tungt velour.
Egentligt har jeg lidt forestillingen om at det er lidt himmelsengsagtigt samtidigt med det er bindingsværkstema
Men at hele sengeområdet er lukket af.

Annonce
Som jeg forstår hvad du skriver, så vil du gerne have bygget en hems med soveplads/seng ala bindings værk, hvor du har 250cm til loftet og 311cm på tværs af rummet. Er dette korrekt forstået?
Hvor meget fry-højde har du behov for over og under hemsen?

Ikke hems, jeg nåede ikke helt at beskrive færdig da der med mine fumlede fingre ramte sendknappen.

soveværelset er 5x3 i runde tal. I enden på den ene væg er der en terrassedør og et skabselement. Står man i terrassedøren er der en dør til højre ud til gangen og til vendte skabet. På væggen til venstre er i højden 150 placeret et 1,5m langt 40 cm højt vindue. Resten af rummet er således et mørkt hjørne som jeg gerne vil gøre til et hyggeligt fredeligt elskovshjørne (nest/rede/seng) for at lukke rummet af til resten af soveværelset ville jeg udvendigt på konstruktionen sætte noget gardin i tungt velour.
Egentligt har jeg lidt forestillingen om at det er lidt himmelsengsagtigt samtidigt med det er bindingsværkstema
Men at hele sengeområdet er lukket af.
og så er bæreevnen vigtig. 😉
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også