Lud og sæbebehandling på egetræsgulve

For fire år siden la vi plankegulve af Egetræ I vores lejlighed. De fik løvtræs-lud og sæbe fra Faxe. Om sæbehandling er det rette med to små børn kan man diskutere, vi har til en hver tid pletter på gulvet fra vand og fedt. Lad mig bare indrømme med en gang: Jeg vasker ikke mit gulv tit nok.... , men når jeg nu endelig gør det bliver alle pletter væk og det ser nyt og fantastisk ud:) Det skal siges at jeg har gået over til Sæbespåner, da jeg synes det bliver renere og mere mettet. Det som jeg synes er meget irriterende er at hvis der stadigvæk afgives meget garvesyre fra gulvet, så hvis man tørrer op spildt vand f. eks, bliver kluden farvet helt gul-brun.
Nu skal vi til at legge gulve igen, (i en udvidelse af lejligheden) og jeg har nå lest flere gange at lud overhovedet ikke anbefales til egetræ, da der kan opstå mørke misfarvninger (Det gik meget godt for os med løvtræslud på det gamle gulv.) Jeg har også lest at egetræ farver af for altid på grund af garvesyreinholdet.
-Har nogen her erfaring med lud/sæbe på egetræ?
-Er det en mulighed at springe lud over? I så fald, må jeg regne med at gulvet bliver meget mere gult? Vi fik aldrig den meget hvide, kridstensagtige effekt af luden, der var heller meget lysegult sæbevand, som jeg stadigvæk kæmper med... Min erfaring er heller at jo mere jeg sæbeskurer, jo flottere og bliver gulvet og jeg tror ikke det har så meget med luden at gøre.
-Faxe rådet os den gang til at først ludbehandle, så vaske en gang med grundrens og så slibe over med grøn svamp. Det gjorde at garvesyren der var trængt ud af træet blev virvlet op i luften, det var helt vildt ubehageligt også med en god maske. Da jeg spurgte efter om jeg havde gjort noget forkert/om jeg skulle ha vasket mere først, svarte de at nej, man vil jo heller ikke vaske luden af.... Kan det stemme? Jeg troede luden bare skaber en kemisk reaktion i træet? Luden vil man dog gerne vaske af eller? Eller er det kridtstenen de mente?

To lud or not to lud, that is the question!
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis