Er det en vandlås og hvordan får jeg den op?

Jeg har købt et hus og i et af badeværelserne sidder der noget i afløbet, som jeg ikke har set før. Er det en vandlås og kan den udskiftes?Den sidder godt fast i hvert fald 😄
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er en vandlås. Der går garanteret et rør fra din håndvask ud i den. Du kan i nogle typer tage selve vandlåsen - det hvide - ud af rammen. Men det ser noget gammelt ud, så det hele er nok lavet i en samlet løsning.  Du kan godt skifte hele metalrammen, men så skal gulvet hakkes op.  

Derudover så ligner det en fuskerløsning af rang. De fire huller i hjørnerne er beregnet til at skrue gulvristen i - i højde med gulvet. Men det hele ligger nu langt under gulvhøjde. Det ser ud ud som om nogen har lagt 9-10 afstandsstykker ovenpå hinanden på for at hæve gulvet. Det tror jeg simpelthen ikke på at man må - Den rigtige løsning ville have været at hakke gulvbrønden fri og montere en ny i højde med det nye gulv. Er badet lavet for nyligt, evt. ved at støbe massivt betongulv?

Mvh Troels
Hold da op. Der er da en der er gået amok med forhøjelsesrammer!
Ved ikke med "proppen" men jeg synes det ligner noget der fusket i et gammelt støbejerns afløb. Og så har de mange rammer ingen gang på jord. For det første må der max anvendes to rammer og for det andet må de kun anvendes på de PURUS skåle de er godkendt til. Når der fuges med godkendt fugemasse!

Ved de gamle støbejerns skåle plejer der at være en S-lås nedenunder. Måske det er der problemet er, hvis der fusket en yderligere lås oveni?

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

MichaelRM, Stod der noget om dette afløb i jeres tilstandsrapport? Hvis ikke, så ligner det meget et ulovligt forhold, som en ejerskifteforsikring skal dække (lovliggørelse af ulovlige forhold ved VVS/kloak-installationer).

Det kræver selvfølgelig at det også var ulovligt da det blev udført. Hvornår er badeværelset fra?

Hvad laver GDS'eren når han har fri? Lige vater'passer ham. ba dum tsss.
TRRA skrev den 01-05-2020 14:16:36

Ja det er en vandlås. Der går garanteret et rør fra din håndvask ud i den. Du kan i nogle typer tage selve vandlåsen - det hvide - ud af rammen. Men det ser noget gammelt ud, så det hele er nok lavet i en samlet løsning.  Du kan godt skifte hele metalrammen, men så skal gulvet hakkes op.  

Derudover så ligner det en fuskerløsning af rang. De fire huller i hjørnerne er beregnet til at skrue gulvristen i - i højde med gulvet. Men det hele ligger nu langt under gulvhøjde. Det ser ud ud som om nogen har lagt 9-10 afstandsstykker ovenpå hinanden på for at hæve gulvet. Det tror jeg simpelthen ikke på at man må - Den rigtige løsning ville have været at hakke gulvbrønden fri og montere en ny i højde med det nye gulv. Er badet lavet for nyligt, evt. ved at støbe massivt betongulv?

 Du har ret i, at det ikke er lovligt længere. Jeg er i tvivl om, hvornår det er lavet, da vi ikke har alle info på huset. Vi vil have gjort noget ved det, da vi ikke kan føle os sikre ved at bruge det i tilfælde af, at det ikke er tæt og vand i værste fald optages af betonkonstruktionen eller forsvinder mellem beton og første forhøjerramme. Er du enig i, at det bør udbedres og hvilke håndværkere skal jeg have fat i og hvor stor en operation er det i virkeligheden?

Du bliver nødt til at hugge op og skifte hele gulvafløbet. Det er jo en større omgang, specielt hvis du ikke kan finde de samme fliser igen, så er det jo nye fliser over det hele også.
Og ja det er ikke, og har aldrig været, lovligt at lave det sådan.

Hvorvidt du kan gøre krav gældende overfor tidligere ejer, skal du nok snakke med dit forsikringsselskab om.

Bare kald mig BBB 
Det ligner noget tidligere ejer selv har lavet. Dyrt for ham. Spørg om han har et navn på håndværkeren.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis