Plantekasse med selvvanding

Hej alle sammen
Jeg skal igang med at lave nogle plantekasser i træ, og da jeg ikke føler meget for at vande, vil jeg gerne bygge selvvanding ind i dem. Plantekasserne skal bruges til grøntsager og må gerne holde i ihvertfald 10 år. Plan B er at lave en plantekasse med en murerbalje i bunden, fylde den med leka kugler så placere en fiberdug hen over, for at vandreservoiret ikke fyldes med jord, og så bruge noget fiberdug eller lignende som væger til at trække vandet op(det testes nu).
Det er dog ikke den sjove løsning, så jeg håber at få lidt inspiration til plan A. Så jeg har to spørgsmål.
1. Jeg vil egentlig helst lave en vandtank uden leka kugler fordi de tager kapacitet, men så mangler jeg noget til at separere vandbeholderen og jorden. Er der nogen der har en god ide til det? Jeg vil helst ikke bruge træ da det er det absolut vådeste sted, og jeg ikke tænker det gør noget godt for levetiden.
2. Jeg har svært ved at finde nogle billige plastic beholdere i de former jeg gerne vil have, så jeg overvejer at lave en plantekasse og så fore bunden med fiberglas,for på den måde at lave en vandtank.Jeg kan dog ikke lige google mig frem til om det er forsvarligt at bruge fiberglas til formålet, da vandet jo skal bruges til fødevarer. Igen vil jeg høre om nogle ved mere end mig:)

På forhånd tak for hjælpen
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilke former har du i tankerne? Kan du ikke bruge bygnings princippet fra en ganske almindelig kapilær kasse til inspiration?
Det var måske ordet "kapilær kasse" du manglede for at kunne google noget inspiration fra Pinterest e.l.?

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis