Hvilken lyskilde?? Gerne elektriker erfaring

Hej jeg er i lære som elektriker og har mit eget renoveringsprojekt. Jeg er kommet til et punkt hvor jeg skal bestille lyskilder til de spots jeg har monteret men jeg kan ikke beslutte om det skal være 3,1W svarende til 35W eller 5,5W svarene til 50W. Det er lige over en meter mellem spottene rundt omkring i huset og jeg vil ikke have at lyset bliver for svagt eller for kraftigt. Erfaringer???
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har lysdæmper på, kan du godt gå med 5,5W LED. Men hver lige opmærksom på hvor meget de kan dæmpes.
Ellers 3,1W uden dæmper.

Har lige selv været igang med lignende projekt. Det blev philips core pro 5W, og med en LK skydelysdæmper.

Ud over effekten på pæren skal du også kigge på farvegengivelsen (Ra), er det f.eks. i køkken bør den mindst være på 90, men gerne mere. Er det til stue eller værelse kan du bruge dimtone pærer, hvor farvetemperaturen skifter mod det rødlige spektrum når du dæmper, hvilket giver en mere hyggelig og varm stemning. 
Det har naturligvis meget at gøre med øjnene som ser. Yngre personer kan sagtens klare sig med mindre lys medens man med alderen og øjnenes svækkelse skal have mere lys.
Men har du spots for hver godt 1 m2 så skal du nok gå med den mindste af dem du nævner.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Begge lyskilder jeg har valgt er på 2700 kelvin og har en ra værdi på 90-100. Den ene etage er der 210cm til loft og den anden omkring 240cm vil jeg skyde på. Ville det lyde som en god ide at bruge 3,1W spottene på etagen med med 210cm til loft og 5,5W spottene på etagen med 240cm til loft? Alle spottene kan dæmpes men er ikke sikker på hvilke rum der skal have lysdæmper endnu.
Jeg havde sat 5,5 W op, og så en dæmper. I min optik bør der altid være en dæmper på spots. Men bemærk at nogle dæmpere kan dæmpe mere end andre, og nogle dæmpere kan tilsyneladende også dæmpe mere jo flere pærer der er på. Jeg har i mit køkkenalrum 2 grupper spots, med samme type dæmper. På den ene gruppe er der 10 spots, de kan dæmpes stort set helt ned. På den anden gruppe har jeg 6 spots, samme dæmper, de kan ikke dæmpes lige så langt ned.

Kig eventuelt også lige på spredningen af lyset i pæren. Jeg mener at det er standard at de spreder lyset 30-35°, men der findes også pærer der kan sprede lyset 60°, hvilket i teorien burde minimere skygger, da lyset fra de enkelte spots burde overlappe hinanden.
Annonce
Enig i at dr burde være dæmper på spots men i sidste ende har kunden altid ret...😉
Du kan ikke generelt sige om det skal være den ene eller den anden pærer, da lys tætheden der kræves jævnfør diverse skrivelser er forskellige i forskellige rum, alt efter hvilket formål rummene har.
I et badeværelse har man større behov for lys, end i et soveværelse, men mindre end behovet i et køkken.
Så du skal have gang i din belysnings teori, og igang med at beregne lys tætheden i de forskellige rum, alt efter antal af spots of hvilket formål rummene har.

Husk også at tænke på sprednings vinklen som Rene poulsen skriver også. Den kan hurtigt blive et stort problem hvis man får valgt forkert, som jeg selv fik gjort i mit køkken f.eks.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis