Hvilken lyskilde?? Gerne elektriker erfaring

Hej jeg er i lære som elektriker og har mit eget renoveringsprojekt. Jeg er kommet til et punkt hvor jeg skal bestille lyskilder til de spots jeg har monteret men jeg kan ikke beslutte om det skal være 3,1W svarende til 35W eller 5,5W svarene til 50W. Det er lige over en meter mellem spottene rundt omkring i huset og jeg vil ikke have at lyset bliver for svagt eller for kraftigt. Erfaringer???
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har lysdæmper på, kan du godt gå med 5,5W LED. Men hver lige opmærksom på hvor meget de kan dæmpes.
Ellers 3,1W uden dæmper.

Har lige selv været igang med lignende projekt. Det blev philips core pro 5W, og med en LK skydelysdæmper.

Ud over effekten på pæren skal du også kigge på farvegengivelsen (Ra), er det f.eks. i køkken bør den mindst være på 90, men gerne mere. Er det til stue eller værelse kan du bruge dimtone pærer, hvor farvetemperaturen skifter mod det rødlige spektrum når du dæmper, hvilket giver en mere hyggelig og varm stemning. 
Det har naturligvis meget at gøre med øjnene som ser. Yngre personer kan sagtens klare sig med mindre lys medens man med alderen og øjnenes svækkelse skal have mere lys.
Men har du spots for hver godt 1 m2 så skal du nok gå med den mindste af dem du nævner.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Begge lyskilder jeg har valgt er på 2700 kelvin og har en ra værdi på 90-100. Den ene etage er der 210cm til loft og den anden omkring 240cm vil jeg skyde på. Ville det lyde som en god ide at bruge 3,1W spottene på etagen med med 210cm til loft og 5,5W spottene på etagen med 240cm til loft? Alle spottene kan dæmpes men er ikke sikker på hvilke rum der skal have lysdæmper endnu.