Vægmonteret espalier af træ - hvilket?

Hej
Jeg vil have et espalieret ferskentræ på en sydmur. Det skal være ca 2x2 m og lavet af træ. Jeg har ledt efter passende lister og fundet kantlister 3300 x 8 x 33 mm passende, men de koster over 70 kr. det er så også ok, men burde det ikke være endnu dyrere eg eller lærk.
hvad hedder sådan noget træ, uanset typen. kantlister, regler eller hvad?
Ingeborg

Når lysten driver værket
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det må gerne ligne dette, selvfølgelig tilpasset egen væg.

https://www.fassadengruen.de/spalierobst/pfirsich.html

Når lysten driver værket
Altså det er en type lister du leder efter, men det mest velegende er nok noget eksotisk hårdt træ. Det kan ihvertfald modstå elementerne herunder solen bedst.

Københavns listefabrik sælger standard høvlet 4 sider lister (altså en liste som er rektangulær) i teak og maghoni.
Men den slags træ er dyrt, så det er noget andre priser end hvad du nævner.

Hvis du skal lave noget til en rimelig pris ville jeg nok købe nogle terrassebrædder af passende sort, silvan har fx Guariuba og cumaru, også skære lister ud af dem. Men det kræver en sikker hånd med en rundsav (og går allerbedst med en bordrundsav)

Ask
Træet køber du på nærmeste savværk som brædder. Vælg lærk eller eg. Det egner sig bedst til en sydmur under danske forhold.

Opsavningen til lister klares let med en håndholdt dyksav med fast lan.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej og tak for jeres svar. Jeg har hverken rundsav eller mulighed for savværk og de steder, der normalt er behjælpelige med opskæring mod betaling har ikke personale til det. Derfor har jeg nu købt kantlister hos Silvan. Hm.... Mahognilister koster iøvrigt 90 kr pr. Meter, hvis nogen skulle have vundet i tips. 😁. Jeg havde iøvrigt hos LH-Foder forelsket mig i akacie espalier, men der var kun et på lager og jeg har brug for 3 stk. i kombination. Men...jeg fik inspiration til udformningen. 3 vifter sat sammen. Jeg bejdser træet med teakfarve og giver linolie.Tør ikke bruge andet. Billede følger når vi er færdige.

Når lysten driver værket
Hmm! - jeg tror du kunne købe adskillige dyksave for den merpris du har betalt hos Silvan i stedet for et savværk.  

Der findes adskillige savværker i postnr. 7000.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja, det er jeg klar over, men hvad skal en 80 årig kvinde bruge værktøjet til fremover. tror faktisk at vi har både rundsav og dyksav. Dejligt at slippe over, hvor gærdet er lavest. Prisen bliver ca 400 kr for et stort espalier, og det betaler jeg gerne. Den sidste skjorte har ingen lommer.

Når lysten driver værket
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis