sammenkobling af gamle afløb med nye

Hej LDS'ere

Jeg har et gammelt badeværelse fra 1972, som vi egentlig er glade for. fliserne er relativt pæne.
Det eneste problem vi har er gulvafløbet i brusekabinen. Det er simpelthen for småt. Det stoppes i tide og utide af hår og man står nærmest i et fodbad. Vi ønsker at løse dette problem, men vi ønsker ikke at udskifte hele badeværelset. ALT for stort projekt tids- og omkostningsmæssigt!

Er det en mulighed at banke gulvet op i kabinen, sætte en ny og større afløbsskål, lukke hullet omkring med mørtel, lave vådrumsmembran og afslutte med nye fliser på gulvet i brusekabinen?

Jeg ved ikke hvad de gamle afløbsrør er lavet af, men tænker ikke det er pvc, desværre.

Det skal siges, at brusekabinen er separeret fra resten af badeværelsesgulvet med en opkant på ca. 6 cm.

Ser frem til jeres løsninger på problemet :-)
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det skulle der ikke være problemer i, men du kan jo ikke se hvilke dele du skal bruge, før gulvet er banket op.

Det kunne jo måske også være afløbet fra risten der er delvist stoppet, synes eks støbejernsrør har det med at lukke til.
Prøv at sæt et billede ind af afløbet, med afmonteret rist.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for jeres svar. Jeg frygter for at banke gulvet op, hvis det resulterer i, at hele badeværelsesgulvet skal bankes op. Jeg er kun interesseret i at lave ny afløbsskål i brusekabinen, da den er en slags, som ikke kan renses (se billede). Jeg vil i stedet montere en almindelig 15x15 med vandlås.

Du glemte vist billedet.
je_ns skrev den 30-04-2020 15:45:22

Ja det skulle der ikke være problemer i, men du kan jo ikke se hvilke dele du skal bruge, før gulvet er banket op.

Det kunne jo måske også være afløbet fra risten der er delvist stoppet, synes eks støbejernsrør har det med at lukke til.
Prøv at sæt et billede ind af afløbet, med afmonteret rist.

 Som du kan se på billedet er det ikke muligt af fjerne risten :-( Det er bl.a. derfor jeg ønsker et andet afløb.

Øltinitus skrev den 09-03-2021 10:29:54
Jeg frygter for at banke gulvet op, hvis det resulterer i, at hele badeværelsesgulvet skal bankes op.
Hvis der er gulvvarme tæt på, kan det godt være vanskeligt at banke det op, uden af beskadige gulvvarmerørene.

Det viste afløb, er det forbundet til et andet gulvafløb i rummet? Det hjælper ikke meget at udskifte afløbet, hvis det er røret dertil, som er for småt. Og så skal der jo bankes mere op.

 

Der er så vidt mig bekendt ikke vandlås i det afløb. Hvis vandet løber langsomt ud skyldes det sikkert et delvis tilstoppet rør, som skal renses.

fase
jenshøj skrev den 09-03-2021 14:08:15

Hvis der er gulvvarme tæt på, kan det godt være vanskeligt at banke det op, uden af beskadige gulvvarmerørene.

Det viste afløb, er det forbundet til et andet gulvafløb i rummet? Det hjælper ikke meget at udskifte afløbet, hvis det er røret dertil, som er for småt. Og så skal der jo bankes mere op.

 

Det er koblet på en afløbsskål ved håndvasken ca. 200 cm væk. Der er gulvvarme i badeværelset, men tror ikke det er i brusekabinen. Jeg er dog ikke helt sikker.
Vil helst ikke banke hele badeværelset op, men det kan godt tyde på der ikke er andet at gøre.

 

Som andre skriver, -det kan sagtens være røret, altså de 2 meter hen til afløbet, som er stoppet. Gå ned i byggemarkedet og køb et rensebånd, og prøv at stikke det igennem røret, enten fra den ene ende, eller den anden. Hvis det kniber med at få båndet igennem bruseafløbet, kan du bore et af hullerne større, det er lavet af ganske tyndt metal. 

Venlig hilsen
Knud
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis