Bore 20mm hul i leca-blok

Hejsa
Jeg har et måske dumt spørgsmål. Jeg har en almindelig accu-boremaskine og skal have boret et 20cm lang hul i en leca-bolk. Hullet ska være 20-25mm i diameter.
Jeg synes slet ikke jeg kan finde et bor der passer, i nogen butik.

Nogen der ved hvad der skal til?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må låne dig til en SDS borehammer. De sælger nok ikke murbor i 20 mm til en akku, for den vil ikke kunne slå hårdt nok, i andet en leca. 

Mvh Troels
Hvis du ikke kan låne sådan en. Så ville jeg købe sådan et kopbor Så brækker du kernen af efterhånden som du kommer ind. Jeg har gjort det i en bjælke i træ. I leca skal du ikke regne med at boret dur bagefter.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg ville bore igennem med et tyndere murbor først, og derefter den rigtige størrelse. Hvis din boremaskine er med 13 mm borepatron, vil jeg tro at du kan finde den rette størrelse murbor.
Når det er i leca, behøves ikke slag- eller hammerboremaskine.

Søren O
Endelig kan du ret let hugge det igennem med en god hammer og et almindligt 3/4" vandrør. Du drejer røret lidt for hvert slag. Går det fast så hamrer du lidt på siden af røret. Har du boret igennem på forhånd så skifter du side når du er ca. 1/2 igennem ellers risikerer du et stort afslag på udgangs siden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du sliber lidt "tænder" i enden af røret (som en hulsav, bare grovere) går det nok lidt nemmere.
Det har jeg selv brugt, det går overraskende hurtigt.

Var det ikke sådan man "borede huller" i de gode gamle dage, inden slagboremaskinen.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Jeps Jeg har hugget mange huller skråt op i både mursten, (helst ikke for hårdt brændte) gasbeton og leca.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har ikke lige selv testet det, men kunne et SDS bor egentlig ikke godt gå i en 13 mm borepatron. Er den ikke 10 mm i basen. Så er det jo bare at købe sådan et. Den kan vel hvile mod spidsen af kæberne. 

Mvh Troels
Et SDS bor kan udmærket gå i en 13 mm borepatron, men det duer bare ikke. Det kan ikke uden videre spændes ordentligt fast på grund af "udfræsningerne" i boret.

Søren O
Udover SDS boret ikke løber ret godt, hvis du spænder det op i en almindelig borepatron, så er kernen som regel meget tyk, så det bore ikke så godt, uden slag.
Vælger du at bruge et SDS bor i en almindelig boremaskine, så bor for med et så stort murbor som muligt

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis